Hej bedste forum!

Vi har ladet en smed lave et gelænder i stål til vores loft indendørs og besluttet os for ikke at male det. Det rå stål er jo så flot. Nu undrer jeg mig over, om vi alligevel skal påføre nogen form for lak eller behandle det på anden måde for at undgå rust.

Anne

• Synes
kanonkula
  • Laddar…
L
Det er vel kun vejlederen, der vil blive holdt i
Stålet vil ikke ruste, men derimod oxidere på overfladen, og så vil I blive sorte på hænderne et stykke tid fremover, men begynd med at vaske ordentligt af med thinner, som opløser overfladebelægningen, al metal oxiderer med ilten i luften
Hvis I er heldige, kan det klare sig, at lakere er ikke godt, lakken hæfter ikke uden vil skalle af

• Synes
AnneP
  • Laddar…
Linoliebrænding er en metode, der giver en flot overflade og rustbeskyttelse

• Synes
AnneP
  • Laddar…
Arbejdede med plade og smedearbejde sidste gang det var på mode med "ubehandlet" stål i indretningsdetaljer, dvs omkring årtusindskiftet. Har lavet mange gelændere og lignende i offentlige miljøer. Alt blev klarlakeret, ellers så det hurtigt virkelig trist ud. Lakeringen blev udført af lakeringsfirmaer, så jeg ved ikke, hvad de brugte for lak, men det holdt.

Så skal du få overfladen til at holde sig pæn, bør du klarlakere stålet. Ellers vil du på sigt få rustne fingeraftryk her og der, især på steder hvor man kun rører lejlighedsvis. Hvor folk går og gnider konstant, holder det sig bedre.

Når jeg lavede småopgaver, lakerede jeg det selv med almindelig klarlak. Men dengang var næsten al klarlak oliebaseret, og den plejede at binde rigtig godt på bart stål, så længe man affedtede det med eksempelvis terpentin først og derefter sprit. I dag skal man nok lede lidt efter en god lak til stål. Klarlak på spraydåse kan måske stadig fungere. Det plejede at fungere godt før i tiden, og den er vel stadig baseret på et eller andet organisk opløsningsmiddel snarere end vand.

• Synes
AnneP og 2 andre
  • Laddar…
Målartvätt og mat klarlak så tror jeg, du får det, du er ude efter.

• Synes
AnneP
  • Laddar…
Tak for gode tips, venner,

Hagmans har 2K klarlak på spraydåse.
Hærderen findes i en ampul i bunden af dåsen, som aktiveres når man trykker den ind.

• Synes
AnneP
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.