Hej!
Jeg planlægger at sætte støbejernslåg på dræningsrørene, der stikker op på græsplænen (3 stk.). Allerede da jeg købte dem, så de lidt rustne ud. Hvordan bør disse behandles, så de ikke ruster? Behandlingen skal kunne tåle både plæneklipper (vis slid) og uv-lys. Jeg vil ikke vedligeholde og behandle dem hvert eller hvert andet år...
Jeg har fået nogle tips, som f.eks.:
- Gammel motorolie og "brænde det fast" med en brænder.
- Smør med rå linolie - sæt jernet i ovnen med så høj temperatur som muligt (275 grader?) i 1-2 timer.
- Varm støbejernet op med en brænder (5-600 grader?) Placer genstanden i et bad med rå linolie. Et voksagtigt lag dannes som beskyttelse.
- Andre siger, at rapsolie eller kogt linolie fungerer lige så godt.
- Derudover er der reklamer for en række andre specialmidler...
Hvor holdbare er ovenstående tips?
Jeg planlægger at sætte støbejernslåg på dræningsrørene, der stikker op på græsplænen (3 stk.). Allerede da jeg købte dem, så de lidt rustne ud. Hvordan bør disse behandles, så de ikke ruster? Behandlingen skal kunne tåle både plæneklipper (vis slid) og uv-lys. Jeg vil ikke vedligeholde og behandle dem hvert eller hvert andet år...
Jeg har fået nogle tips, som f.eks.:
- Gammel motorolie og "brænde det fast" med en brænder.
- Smør med rå linolie - sæt jernet i ovnen med så høj temperatur som muligt (275 grader?) i 1-2 timer.
- Varm støbejernet op med en brænder (5-600 grader?) Placer genstanden i et bad med rå linolie. Et voksagtigt lag dannes som beskyttelse.
- Andre siger, at rapsolie eller kogt linolie fungerer lige så godt.
- Derudover er der reklamer for en række andre specialmidler...
Hvor holdbare er ovenstående tips?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Vil du ikke gøre noget er pulverlak det eneste jeg kommer på..
Olie og ind i ovnen gør man jo med støbejernspander og de kan jo ruste alligevel, specielt hvis man stiller en anden gryde i og det er fugtigt under...
Olie og ind i ovnen gør man jo med støbejernspander og de kan jo ruste alligevel, specielt hvis man stiller en anden gryde i og det er fugtigt under...
Et modspørgsmål bare. Er det af æstetiske årsager eller fordi du tror, at den skal ruste væk, at du ikke vil have, at det skal ruste?
Der findes jo ingen vejbrønde, der er behandlet, og de holder mange år.
Der findes jo ingen vejbrønde, der er behandlet, og de holder mange år.
Lige præcis dæksler til kloakker skiftes ret ofte på Vestkysten, de begynder ret hurtigt at rasle (få år) fordi de er krympet i diameter og tykkelse. Her hjælper både vejsalt og havsalt også.snuttjulle sagde:
Klik her for at svare