4,846 læst ·
18 svar
5k læst
18 svar
Rust på varmgalvaniseret altangelænder
Har købt et varmgalvaniseret (og pulverlakeret) rækværk, som kom for ca. 1 år siden. Efterhånden er der faktisk dukket nogle rustpletter op. På et par steder, hvor det ruster, ser det ud som slid på metallet, som man derefter har malet over med farve inden montering. På nogle steder ser det ud som små huller. Hullerne siges af entreprenøren at komme fra galvaniseringsprocessen, som kræver huller i konstruktionen. Dem kan jeg måske bare lukke med en hvid fugemasse.
Disse rustområder er jeg mere usikker på. Det bedste er måske at skrubbe rusten væk med en stålbørste, men man vil jo helst ikke beskadige den resterende galvanisering med stålbørsten, så man får endnu mere rust om nogle år. Hvis jeg bare maler over, ville jeg som amatør gætte på, at det kommer tilbage. Nogen der har en idé om en rimelig løsning på dette?
Disse rustområder er jeg mere usikker på. Det bedste er måske at skrubbe rusten væk med en stålbørste, men man vil jo helst ikke beskadige den resterende galvanisering med stålbørsten, så man får endnu mere rust om nogle år. Hvis jeg bare maler over, ville jeg som amatør gætte på, at det kommer tilbage. Nogen der har en idé om en rimelig løsning på dette?
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Enig, der er ikke en mulighed for, at det ruster igennem rigtig galv og derefter en pulverlak på den korte tid.A Alexn72 sagde:
Af løsningen på hjørnet at dømme, så er det rør i tomme-dimension (s.k. Vattenledningsrör eller ISO-rör), disse rør er standard i færdiggalvaniseret udførelse hos de fleste grossister. Derfor tror jeg præcis som øvrige her, at man har anvendt færdiggalvaniserede rør og derefter slebet rent stål frem for at kunne svejse, derefter har man simpelthen lakeret det hele og håbet på det bedste.
Rusten er på steder, hvor det ser ud som om der har været slid eller en form for transportskade.
Måske kan der være skader på visse dele af zinkbelægningen tænkte jeg.
Hullerne er for små til at være huller til galven, men entreprenøren har sagt, at man har lukket hullerne fra galvaniseringsprocessen med lidt svejsning, og at det ikke er blevet helt tæt. Det lyder som en rimelig forklaring synes jeg.
Måske kan der være skader på visse dele af zinkbelægningen tænkte jeg.
Hullerne er for små til at være huller til galven, men entreprenøren har sagt, at man har lukket hullerne fra galvaniseringsprocessen med lidt svejsning, og at det ikke er blevet helt tæt. Det lyder som en rimelig forklaring synes jeg.
Svejs på galvM Magnus21 sagde:Rust er på steder, hvor det ser ud som slid har været eller en form for transportskade.
Måske kan der være skader på visse dele af zinkbelægningen tænkte jeg.
Hullerne er for små til at være huller for galven, men entreprenøren har sagt, at man har lukket hullerne fra galvaniseringsprocessen med lidt svejsning, og at det ikke er blevet helt tæt. Det lyder som en rimelig forklaring synes jeg.
For den nysgerrige kan man læse lidt her om, hvor hullerne bør findes og størrelse
http://www.zinkenweland.se/sv-se/god_konstruktion/
Altvidende
· Västra götaland
· 10 929 indlæg
Synes farven ser meget ujævnt tyk ud for at være pulverlakeret.... Det ser jo endda ud som om der er løbere nogle steder, og det har jeg aldrig set på noget pulverlakeret, ikke engang hos vennen som har udstyr for nogle tusind kroner og amatør-lakerer derhjemme i garagen....
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Tror næppe at det der er varmgalvaniseret. Ja, det kræver huller for processen i sig selv, men de plejer at være typisk 6-8mm, og de lader man være åbne også efter. Hvorfor skulle man tætne dem? Og nej, man kan ikke svejse huller igen, når det først er varmgalvaniseret.
Jeg kan forestille mig, at det er et gelænder, som er svejset sammen og så måske pulverlakeret, men det holder aldrig i udsatte situationer. Mindste lille pore, så kryber rusten, og det slipper så.
Skaden er allerede sket, så tag en kniv og skrab, der hvor det er rustent, så ser du vel, hvad der gemmer sig der.
Jeg kan forestille mig, at det er et gelænder, som er svejset sammen og så måske pulverlakeret, men det holder aldrig i udsatte situationer. Mindste lille pore, så kryber rusten, og det slipper så.
Skaden er allerede sket, så tag en kniv og skrab, der hvor det er rustent, så ser du vel, hvad der gemmer sig der.
Er enig i ovenstående indlæg. Det der ser ikke varmforzinket ud. Og hvis man som producenten siger har svejset drænhullerne fra varmforzinkningen (noget der aldrig plejer at gøres), så er den del jo ikke varmforzinket og vil ruste hurtigt; desuden har man skadet den nærliggende varmforzinkning ved svejsning, så den beskytter heller ikke skaden. Det der er et dårligt arbejde, der ikke er, hvad de siger. At male et varmforzinket materiale kræver en del af udføreren, det der skal males bør først ældes inden maling eller sandblæses, så malingen kan hæfte. Der er sikkert flere løsninger, men det kræver en kyndig udfører for at få et holdbart resultat.



