Har købt et varmgalvaniseret (og pulverlakeret) rækværk, som kom for ca. 1 år siden. Efterhånden er der faktisk dukket nogle rustpletter op. På et par steder, hvor det ruster, ser det ud som slid på metallet, som man derefter har malet over med farve inden montering. På nogle steder ser det ud som små huller. Hullerne siges af entreprenøren at komme fra galvaniseringsprocessen, som kræver huller i konstruktionen. Dem kan jeg måske bare lukke med en hvid fugemasse.

Disse rustområder er jeg mere usikker på. Det bedste er måske at skrubbe rusten væk med en stålbørste, men man vil jo helst ikke beskadige den resterende galvanisering med stålbørsten, så man får endnu mere rust om nogle år. Hvis jeg bare maler over, ville jeg som amatør gætte på, at det kommer tilbage. Nogen der har en idé om en rimelig løsning på dette?
 
  • En varmgalvaniseret gelænder med små rustpletter og skrammer, hvor metallet ser ud til at være malet over, tæt på et hus i baggrunden.
  • Varmgalvaniseret hvidt rækværk med mindre rustpletter og skader, installeret på en altan med udsigt til gaden og en bygning i baggrunden.
  • Hvidt, varmtgalvaniseret rækværk med små rustpletter ved svejsningerne. Indendørs miljø reflekteres i vinduerne i baggrunden.
Var det Varmgalvaniseret før eller efter de var svejset
Jeg kan ikke se nogle huller som er til for at dræne "galven" heller. De burde rimeligvis håndteres gennem netop rørende. Hvor store er hullerne?
 
Først svejset og så galvaniseret er det.
 
M Magnus21 sagde:
Først svejset og så galvaniseret er det.
Hvis du ikke har set det selv, ville jeg sige, at de lyver.

Denne metalldel har ligget ude måske 5 år eller om det er 10 år... Med skaden på billedet... og intet andet er gjort.
 
  • Metalstang med rustpletter, stående udendørs, omgivet af grønt løv og trådhegn. Skaderne på metalstangen er synlige på det nære billede.
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Nå, det var da dystert.
 
A Alexn72 sagde:
Om du ikke har set det selv, så ville jeg sige, at de lyver.

Denne metaldel har måske ligget ude i 5 år eller om det er 10 år... Med skaden på billedet... og intet er blevet gjort mere.
Forskellen er vel, at ts gelænder også er lakeret
 
A Alexn72 sagde:
Var det Varmgalvat før eller efter de var svejset
Jeg kan ikke se nogle huller som er til for at dræne "galven" heller. De burde rimeligvis ordnes gennem netop rørene. Hvor store er hullerne?
Hullerne er bare et par mm store.
 
M Magnus21 sagde:
Hullerne er kun et par mm store.
Da ville jeg tvivle på, om de blev galvaniseret, da de var færdigsvejset... muligvis elektrisk galvanisering, men ikke varm.
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
A Alexn72 sagde:
Da ville jeg tvivle på, om de blev galvaniseret, når de var færdig-svejset... muligvis elektrisk galv, men ikke varm
Enig, der er ikke en mulighed for, at det ruster igennem rigtig galv og derefter en pulverlak på den korte tid.

Af løsningen på hjørnet at dømme, så er det rør i tomme-dimension (s.k. Vattenledningsrör eller ISO-rör), disse rør er standard i færdiggalvaniseret udførelse hos de fleste grossister. Derfor tror jeg præcis som øvrige her, at man har anvendt færdiggalvaniserede rør og derefter slebet rent stål frem for at kunne svejse, derefter har man simpelthen lakeret det hele og håbet på det bedste.
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Rusten er på steder, hvor det ser ud som om der har været slid eller en form for transportskade.

Måske kan der være skader på visse dele af zinkbelægningen tænkte jeg.

Hullerne er for små til at være huller til galven, men entreprenøren har sagt, at man har lukket hullerne fra galvaniseringsprocessen med lidt svejsning, og at det ikke er blevet helt tæt. Det lyder som en rimelig forklaring synes jeg.
 
M Magnus21 sagde:
Rust er på steder, hvor det ser ud som slid har været eller en form for transportskade.

Måske kan der være skader på visse dele af zinkbelægningen tænkte jeg.

Hullerne er for små til at være huller for galven, men entreprenøren har sagt, at man har lukket hullerne fra galvaniseringsprocessen med lidt svejsning, og at det ikke er blevet helt tæt. Det lyder som en rimelig forklaring synes jeg.
Svejs på galv:crysmile:
For den nysgerrige kan man læse lidt her om, hvor hullerne bør findes og størrelse
http://www.zinkenweland.se/sv-se/god_konstruktion/
 
  • Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
Synes farven ser meget ujævnt tyk ud for at være pulverlakeret.... Det ser jo endda ud som om der er løbere nogle steder, og det har jeg aldrig set på noget pulverlakeret, ikke engang hos vennen som har udstyr for nogle tusind kroner og amatør-lakerer derhjemme i garagen....
 
A Alexn72 sagde:
Svejse på galv:crysmile:
For den nysgerrige kan man læse lidt her om, hvor hullerne bør være og størrelse
[link]
Går det ikke?
Ved nogen om "svejsemetal" kan ruste?
 
Tror næppe at det der er varmgalvaniseret. Ja, det kræver huller for processen i sig selv, men de plejer at være typisk 6-8mm, og de lader man være åbne også efter. Hvorfor skulle man tætne dem? Og nej, man kan ikke svejse huller igen, når det først er varmgalvaniseret.
Jeg kan forestille mig, at det er et gelænder, som er svejset sammen og så måske pulverlakeret, men det holder aldrig i udsatte situationer. Mindste lille pore, så kryber rusten, og det slipper så.

Skaden er allerede sket, så tag en kniv og skrab, der hvor det er rustent, så ser du vel, hvad der gemmer sig der.
 
Er enig i ovenstående indlæg. Det der ser ikke varmforzinket ud. Og hvis man som producenten siger har svejset drænhullerne fra varmforzinkningen (noget der aldrig plejer at gøres), så er den del jo ikke varmforzinket og vil ruste hurtigt; desuden har man skadet den nærliggende varmforzinkning ved svejsning, så den beskytter heller ikke skaden. Det der er et dårligt arbejde, der ikke er, hvad de siger. At male et varmforzinket materiale kræver en del af udføreren, det der skal males bør først ældes inden maling eller sandblæses, så malingen kan hæfte. Der er sikkert flere løsninger, men det kræver en kyndig udfører for at få et holdbart resultat.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.