Ja det var et stykke tid siden, vi talte om runde hjørner, var der nogen, der forsøgte sig på dette, mere end jeg? Nu står der stadig skygge- og gulvlister tilbage, kan derfor være passende at lade andre overveje hvordan man gør? Findes der skyggeliste i gummi?

IMG_1120.jpg

Totte_S
Min første spontane tanke er at gøre det nemt for sig selv og tage en firkantet klods, som du runder efter hjørnet, så hjørnet mod loftet bliver firkantet og dermed lettere at liste. Men det føles ikke som en tilfredsstillende løsning, ser sikkert mærkeligt ud. Du ser ud til at have en ret lille radius, så at buge en furulist rundt om hjørnet virker avanceret. Men det kan måske lade sig gøre. Prøv at snitte tæt som bare pokker på indersiden af listen med en tyndbladet sav, så du får fjernet lidt materiale på indersiden af bøjningen. Amatørforslag fra mig, der kommer sikkert nogen knaldgod til interiørsnedkeri med et fornuftigt svar...

hej Totte_S, og tak for indlægget, Jo det var også en måde. Jo jeg vil helst have en skyggeprofil også rundt om hjørnet, radien er 160mm.

• Synes
stekka
  • Laddar…
Det går men tager en stund. Sådant er næsten standard på bådindretninger men koster derefter.

I korthed gør man netop hjørnet for sig med ret mange tilpasninger, fræsning ja hvis det går og man har lignende profiler. Her leger man faktisk med sin egen opfindsomhed, alt letter enormt.

Tror nogle begynder at forstå, at skabeloner er et absolut must her, og at man gerne laver jigs til alt *S*

Mente ikke at være ondskabsfuld, men jeg kan ikke give meget flere tips uden at vide mere om værktøjssæt, kundskab osv.

/Kent

Senest redigeret:
Men mere rent praktisk, godt kap/ger og del op listen og lidt latex.
Vil du have uden latex, så vær mere omhyggelig.
I det tidligere svar udgik jeg fra et hjørne i ét stykke.

/Kent

Tak for input, jeg havde ikke regnet med nogen avanceret metode til dette lille job, det drejer sig om 4 hjørner. Det var derfor, jeg spøgefuldt undrede mig over, om der fandtes skyggelister i gummi, men måske kan der findes noget halvfabrikat. Mange lister findes i plast, men skyggelister har jeg ikke set. At bøje en almindelig skygge liste, har jeg ingen viden om, det er en ret lille radius, desuden holder loftet 10 grader,. Det hælder nok til at lime tynde lister sammen, eller hvorfor ikke en remse i gips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.