10,917 læst ·
16 svar
11k læst
16 svar
Rund væg med gipsplader - fugtproblemer?
Side 1 af 2
Jeg har fået den idé at bygge en rund væg - radius ca. 1500 mm - i et hjørne.
Jeg har hørt, at man kan bøje gipsplader ved at fugte papiret på dem, inden man monterer dem. Men da dette er en ydervæg, vil pladerne jo ligge tæt op mod tætplast (TenoTät), og så har fugten ingen steder at forsvinde hen.
Hvad tror I om dette...? Er det at skaffe sig problemer?
Jeg er ikke begyndt at lave reglar endnu, så jeg har stadig muligheden for at tænke om.
Jeg har hørt, at man kan bøje gipsplader ved at fugte papiret på dem, inden man monterer dem. Men da dette er en ydervæg, vil pladerne jo ligge tæt op mod tætplast (TenoTät), og så har fugten ingen steder at forsvinde hen.
Jeg er ikke begyndt at lave reglar endnu, så jeg har stadig muligheden for at tænke om.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
At lade gipsplader ligge direkte op mod diffusionssættet (plasten) er vel lidt forkert til at begynde med? En lille luftspalte ville vel ikke være forkert?vojma sagde:Har fått för mig att bygga en rund vägg - radie ca 1500 mm - i ett hörn.
Har hört att man kan bøje gipsplader ved at fugte papiret på disse inden man skal montere dem. Men eftersom dette er en ydervæg, vil pladerne jo ligge direkte op ad tætningsplasten (TenoTät), og så har fugten ingen steder at tage hen.
Har ikke begyndt at afstive endnu, så jeg har stadig muligheden for at overveje det igen.
Ellers må du vel bygge en jigg og konstruere væggen der, lade den tørre og så montere den ...
/K
Når du skriver "fukten", mener du den fugt, som du har tilsat pladerne for at kunne bøje dem, eller mener du den generelle luftfugtighed?
At gipsen ligger tæt mod plasten er ikke noget mærkeligt. Sådan gør man ofte.
At gipsen ligger tæt mod plasten er ikke noget mærkeligt. Sådan gør man ofte.
PatrikJ sagde:
At spore skiven tror jeg ikke direkte på... Dels tror jeg, at sporene kommer til at kunne ses på indersiden, og dels så tror jeg, at skiven vil blive svær at få på plads, da den vil være flagrende som et læskepapir i en efterårsstorm.
/V
Nu kan jeg ikke komme i tanke om, hvad pladen hedder, kan det være lux-element eller noget i den stil. Sådan en man bruger i badeværelser til indbygning af runde badekar og lignende.
Nogen ved sikkert, hvad jeg mener.
Gipsen tror jeg ikke en skid på.
Ikke ved jeg, men man kan måske lægge en osb-plade i vand og så formbøje den, men det virker besværligt.
Nogen ved sikkert, hvad jeg mener.
Gipsen tror jeg ikke en skid på.
Ikke ved jeg, men man kan måske lægge en osb-plade i vand og så formbøje den, men det virker besværligt.
Gips går godt at bøje. Jeg har ikke gjort det selv, men en ven af mig bøjede så snævert som under en meter i radius, og det blev jævnt og fint. Jeg ved ikke, hvor meget han fugtede, men jeg har læst en beskrivelse af fremgangsmåden på nettet, så google kan nok hjælpe.
På min arbejdsplads lod de bygge receptionen om, og der lavede tømrerne en rundet væg (eller to faktisk, så det blev et rundt rum med to indgangshuller midt i en større flade), radius var nok ca. 1,5 - 2 meter.
Desværre har jeg ikke taget billeder af det under arbejdet!
De lagde strøerne op ret tæt, gætter på C/C 20-30 cm, så bøjede de 6mm gips på den væg og lagde 2-3 lag af det.
Så ud til at gå smidigt som ingenting, ingen iblødsætning i hvert fald.
Desværre har jeg ikke taget billeder af det under arbejdet!
De lagde strøerne op ret tæt, gætter på C/C 20-30 cm, så bøjede de 6mm gips på den væg og lagde 2-3 lag af det.
Så ud til at gå smidigt som ingenting, ingen iblødsætning i hvert fald.
...eller så køber man færdigbøjede plader fra knauf/danogips:
Bøjede plader
Dog anbefaler norgips en 6mm-plade præcis som tidligere taler nævnt:
Norgips Svenska AB / Ytskiva 6
Gyproc siger også, at 6mm-plade fungerer:
Gyproc - Gyproc GSE 6 Ytskiva Ergo
Man kan fugte en 13mm-plade med følgende teknik ifølge knauf/danogips
Bøjet gipsplade
Bøjede plader
Dog anbefaler norgips en 6mm-plade præcis som tidligere taler nævnt:
Norgips Svenska AB / Ytskiva 6
Gyproc siger også, at 6mm-plade fungerer: