Vi skal bygge en indgang og har brug for en rund stolpe, der skal holde det ene hjørne oppe. Dimensionen skal være 290 cm * ca: 30 cm. Har nogen et forslag til, hvad man skal bruge?
Fik en pris på 5000:- for en drejet stolpe, og det var ikke helt, hvad jeg havde forventet.
Jeg tænkte straks på en telefonstolpe. Ved nogen, hvor man kan købe sådan nogle i Stockholmsområdet?
Fandt et indlæg om dette med et link, der ikke fungerede.

I
Du skal bestemt ikke sigte på en telefonstolpe p.g.a. at den er imprægneret med gift som du kan komme i berøring med, hvis du rører ved den.

Du skal heller ikke lade dreje en stamme. Den vil revne i splintveden og se bedrøvet ud efter nogle år.

Bedst er at bygge et cirkulært tværsnit med tilskårne/skråskårne 45x45 reglar af gran (eller andet træ) som du limer sammen til et rør med diameteren 30 cm. Så kan du også få længdesamlinger og stabilitet mod vridning på den, og den revner heller ikke lige så let, fordi overfladen er begrænset til hver stav.

For at lime den sammen behøves spændtvinger med spændremme. Så skal du gøre som en bødker, rejse en stav ad gangen, men her skal den ligge på fast underlag, og kun et par stykker stave limes ad gangen. En cirkulær skive med indvendigt mål (30 cm - 2x stavtykkelsen) i hver ende og én i midten gør samlingen lettere for dig. Og så gør du den i to halvdele og limer dem sammen til sidst.

Eller bed en trærørproducent om at lave den for dig. Den kan blive både lige og konisk, og du kan få udsmykning på den, som du ønsker det, med kapitæler og det hele. Se her f.eks.

BOXHOLMS TRäRöR, AB - Infodirekt.se

Jeg vil tjekke med Boxholm. Kender du til flere, der laver trærør?

I
Ikke på stående fod, men Google trærør, trætuber, træmaster eller spørg en mastbygger, f.eks. dem der lavede masterne til Götheborg eller den skude, der er under byggeri på Skeppsholmen i Sthlm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.