10,319 læst ·
19 svar
10k læst
19 svar
Rørføring på tværs af bjælkelag
Håber med mit første indlæg her på forumet at få svar på en overvejelse, jeg har...
Totalrenovering af overetagen pågår i vores 20'er villa, og med dette skal nye PEX-rør trækkes fra centralt placeret skakt (ved skorsten) "på tværs af bjælkelaget" ud til radiatorerne ved hver gavl.
Jeg har derfor brug for at bore 4 stk. 30 mm huller i samtlige bjælker på den ene side for at nå gavlen, og 2 stk. 30 mm huller i samtlige bjælker i den anden retning for at nå den anden gavl.
Bjælkerne er 3"x8" på cc25", hvilket svarer til cirka 7x20 cm på cc63 cm.
Bjælkernes spændvidde mellem ydervæg og skillevæg er ca. 4 m.
Spørgsmålet er så, om jeg behøver at være bekymret og kontakte en konstruktør for at beregne, eller om jeg glad skal bore videre?
Taknemmelig for hjælp
Totalrenovering af overetagen pågår i vores 20'er villa, og med dette skal nye PEX-rør trækkes fra centralt placeret skakt (ved skorsten) "på tværs af bjælkelaget" ud til radiatorerne ved hver gavl.
Jeg har derfor brug for at bore 4 stk. 30 mm huller i samtlige bjælker på den ene side for at nå gavlen, og 2 stk. 30 mm huller i samtlige bjælker i den anden retning for at nå den anden gavl.
Bjælkerne er 3"x8" på cc25", hvilket svarer til cirka 7x20 cm på cc63 cm.
Bjælkernes spændvidde mellem ydervæg og skillevæg er ca. 4 m.
- På den side, hvor 4 rør skal trækkes, og dermed 4 huller pr. bjælke er nødvendigt, vil hullerne blive boret omtrent midt imellem oplæg mod ydervæg og skillevæg.
- På den side, hvor 2 rør skal trækkes, og dermed 2 huller pr. bjælke er nødvendigt, vil hullerne blive boret ca. 1 meter fra oplæg mod skillevæggen.
Spørgsmålet er så, om jeg behøver at være bekymret og kontakte en konstruktør for at beregne, eller om jeg glad skal bore videre?
Taknemmelig for hjælp
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Har de nogen sektion på huset, hvor du kan markere ud tænkte huller? Tjek denne side for lidt vejledning https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Du borer på midten af bjælkens højde og så tæt på spændviddens midt som muligt, så er der ingen problemer.B BMannen sagde:Håber med mit første indlæg her på forummet at få svar på en overvejelse jeg har...
Totalrenovering af førstesalen pågår i vores 20-talsvilla og med dette skal nye PEX-rør trækkes fra centralt placeret skakt (ved skorsten) "på tværs af bjælkelaget" ud til radiatorerne ved hver sin gavl.
Jeg har således brug for at bore 4 stk. 30 mm huller i samtlige bjælker på den ene side for at nå gavlen, og 2 stk. 30 mm huller i samtlige bjælker i den anden retning for at nå den anden gavl.
Bjælkerne er 3"x8" på cc25", hvilket svarer til cirka 7x20cm på cc63cm.
Bjælkernes spændvidde mellem ydervæg og hjertevæg er ca. 4m.
Jeg antager at jeg borer i midten af bjælkernes højde?
- På den side hvor 4 rør skal trækkes og således 4 huller pr. bjælke er nødvendigt, vil hullerne bores cirka midt imellem støtte mod ydervæg og hjertevæg.
- På den side hvor 2 rør skal trækkes og således 2 huller pr. bjælke er nødvendigt, vil hullerne bores ca. 1 meter fra støtte mod hjertevæggen.
Spørgsmålet er så om jeg behøver at være bekymret og kontakte en konstruktør for at beregne, eller om jeg gladelig skal bore videre?
Taknemmelig for hjælp![]()
Nej, man skal nok undgå midten af spændet, for der er jo bøjekræfterne størst.
Bor gerne hullerne lidt tættere på en af oplæggene.
Er du usikker, så begynder du med at skrue-lime et stykke 12 eller 18mm konstruktions-krydsfiner på hver side, sig 1-2 meter lang og lige så høj som bjælken (var det 20cm). Så borer du hullerne midt i, så er denne konstruktion stadig stærkere end den var før.
Bor gerne hullerne lidt tættere på en af oplæggene.
Er du usikker, så begynder du med at skrue-lime et stykke 12 eller 18mm konstruktions-krydsfiner på hver side, sig 1-2 meter lang og lige så høj som bjælken (var det 20cm). Så borer du hullerne midt i, så er denne konstruktion stadig stærkere end den var før.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Huller bør man lave der tværkræfterne er som mindst, dvs langt fra ophæng, altså nærmere midten på spændet.
Ellers kør med plyfa som nævnt, hvis du er i tvivl.
Ellers kør med plyfa som nævnt, hvis du er i tvivl.
Ikke tæt på midten af spændet ifølge denne side.B bossespecial sagde:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Mikael_L sagde:
Nej, man skal vel undgå midten af spændet, da der jo er bøjningens kræfter størst.
Bor gerne hullerne lidt nærmere en af understøtningerne.
Er du usikker, så begynd med at skrue og lime et stykke 12 eller 18mm konstruktionsfiner på hver side, sig 1-2 meter lang og lige så høj som bjælken (var det 20cm). Så borer du hullerne midt i, så er denne konstruktion stadig stærkere end den var før.[/QUOTE
Stop!
I midten er forskydningskræfterne mindst! Største kræfter ved understøtningerne!!
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
FEJL, helt forkert!
Tænk en lang kortbunke, bøj den og se hvor kortene forskydes mest!
Tænk en lang kortbunke, bøj den og se hvor kortene forskydes mest!
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Midt på bjælkens højde, "bedst".
Midt mellem støttepunkter behøver ikke være dårligst. Momentet optages med et kraftpar over og under hullet, tværkraften er lidt "besværligere" at håndtere, derfor bør man forsøge at undgå huller for tæt på støtte, hvor tværkraften er størst.
Hvordan ser bæringen af taget ud? I min 20'er-villa "står" taget på bjælkelaget, hvilket giver en lidt anderledes tværkraftsfordeling end for en almindelig bjælke.
Midt mellem støttepunkter behøver ikke være dårligst. Momentet optages med et kraftpar over og under hullet, tværkraften er lidt "besværligere" at håndtere, derfor bør man forsøge at undgå huller for tæt på støtte, hvor tværkraften er størst.
Hvordan ser bæringen af taget ud? I min 20'er-villa "står" taget på bjælkelaget, hvilket giver en lidt anderledes tværkraftsfordeling end for en almindelig bjælke.
Jeg og træguiden er ikke enige med seniorkonsulent.
Jeg forsøgte at finde lidt mere info om emnet.
Det ser ud til, at bøjemomentet er værst midt i spændet, mens forskydningskræfterne i bjælken er bedst midt i spændet.
Det er bare at vælge mellem pest og kolera ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/haltagning-i-traebjaelklag.146287/#post-1087883
Jeg forsøgte at finde lidt mere info om emnet.
Det ser ud til, at bøjemomentet er værst midt i spændet, mens forskydningskræfterne i bjælken er bedst midt i spændet.
Det er bare at vælge mellem pest og kolera ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/haltagning-i-traebjaelklag.146287/#post-1087883
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Jeg ville tro, at træguiden er skrevet til et lidt bredere publikum, derfor er den ikke direkte så dybdegående. Seniorkonsult viser forståelse for både kraftspil og styrke, og jeg er enig med ham
Men det er som du skriver, pest eller kolera, selvom det ene er lettere at kurere end det andet
Men det er som du skriver, pest eller kolera, selvom det ene er lettere at kurere end det andet
Wow taknemmelig for stærk og hurtig respons!
Har læst lidt på træguiden, men eftersom en præcis udregning af det, jeg skal lave, synes at kræve en halv videnskab, tænker jeg på den gamle snedkers bedste tricks i vanskelige situationer?
Overdimensionering med 18mm k-plywood på hver side af respektive bjælke på 20x100cm og bore centralt i højden, midt i spændet?
Havde jo ønsket, at det bare var at bore, men forstærkningen er jo alligevel gennemførlig med minimale indgreb i gulvet... hvad tror I om det?
Har læst lidt på træguiden, men eftersom en præcis udregning af det, jeg skal lave, synes at kræve en halv videnskab, tænker jeg på den gamle snedkers bedste tricks i vanskelige situationer?
Overdimensionering med 18mm k-plywood på hver side af respektive bjælke på 20x100cm og bore centralt i højden, midt i spændet?
Havde jo ønsket, at det bare var at bore, men forstærkningen er jo alligevel gennemførlig med minimale indgreb i gulvet... hvad tror I om det?
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg