Jeg vil gerne have fat i en mindre mængde rød cedertræ ((Western Red Cedar)) til montering af smålister i gulvet på garderobeskabe.
Hvilke leverandører findes der i Sverige, og hos hvilke af disse kan man også købe mindre mængder træ til detaljesnedkeri?
(Og ja, jeg ved, at der kræves særlige forsigtighedsforanstaltninger ved arbejde med cedertræ...)
Hvilke leverandører findes der i Sverige, og hos hvilke af disse kan man også købe mindre mængder træ til detaljesnedkeri?
(Og ja, jeg ved, at der kræves særlige forsigtighedsforanstaltninger ved arbejde med cedertræ...)
Om det er rød ceder fremgår ikke, men det er jo bare at ringe og spørge.
http://www.pondussnickeri.a.se/massivt_tr%E4.html#anchor110040
Hvorfor kræves der særlige forsigtighedsforanstaltninger, når man bearbejder ceder?
Fandt svaret selv:
"Cedertræ indeholder en kemisk forbindelse, som er allergifremkaldende. Luftvejsproblemer og astma, som skyldes indånding af cedertræstøv, er rapporteret fra amerikanske savværker og papirmassefabrikker. Personer, der allerede har astma, kan få en akut eller forsinket reaktion ved indånding af cedertræstøv. Der findes også studier, der tyder på, at langvarig eksponering for rødt cedertræ kan give nedsat lungefunktion.
Cedertræ anvendes mest i lande som Amerika, Japan m.fl. I Sverige findes flere virksomheder, der sælger cedertræ, primært til brug på facader. Arbejdsmiljøverket har modtaget advarsler fra to byggepladser, hvor bygningsarbejdere har fået astmalignende symptomer, da de høvlede/skar cedertræ. De arbejdede uden åndedrætsværn i et dårligt ventileret telt. En bygningsarbejder har også rapporteret stærk hudirritation efter at have fået en splint af cedertræ i hånden.
For at mindske risikoen for arbejdsmiljøproblemer ved arbejde med cedertræ bør byggefirmaer altid foretage en risikovurdering af de materialer, de håndterer. De bør også overveje, om de kan erstatte cedertræ med en anden træsort.
Det er vigtigt, at ansatte, der bearbejder cedertræ og også andre træsorter, arbejder i vel ventilerede rum. Åndedrætsværn skal anvendes, hvis det ikke er muligt at sikre god ventilation."
Eliana Alvarez, IVL Svenska Miljöinstitutet
http://www.pondussnickeri.a.se/massivt_tr%E4.html#anchor110040
Hvorfor kræves der særlige forsigtighedsforanstaltninger, når man bearbejder ceder?
Fandt svaret selv:
"Cedertræ indeholder en kemisk forbindelse, som er allergifremkaldende. Luftvejsproblemer og astma, som skyldes indånding af cedertræstøv, er rapporteret fra amerikanske savværker og papirmassefabrikker. Personer, der allerede har astma, kan få en akut eller forsinket reaktion ved indånding af cedertræstøv. Der findes også studier, der tyder på, at langvarig eksponering for rødt cedertræ kan give nedsat lungefunktion.
Cedertræ anvendes mest i lande som Amerika, Japan m.fl. I Sverige findes flere virksomheder, der sælger cedertræ, primært til brug på facader. Arbejdsmiljøverket har modtaget advarsler fra to byggepladser, hvor bygningsarbejdere har fået astmalignende symptomer, da de høvlede/skar cedertræ. De arbejdede uden åndedrætsværn i et dårligt ventileret telt. En bygningsarbejder har også rapporteret stærk hudirritation efter at have fået en splint af cedertræ i hånden.
For at mindske risikoen for arbejdsmiljøproblemer ved arbejde med cedertræ bør byggefirmaer altid foretage en risikovurdering af de materialer, de håndterer. De bør også overveje, om de kan erstatte cedertræ med en anden træsort.
Det er vigtigt, at ansatte, der bearbejder cedertræ og også andre træsorter, arbejder i vel ventilerede rum. Åndedrætsværn skal anvendes, hvis det ikke er muligt at sikre god ventilation."
Eliana Alvarez, IVL Svenska Miljöinstitutet
Præcis. Jeg ved ikke, hvor alvorligt det egentlig er, men det første jeg plejer at høre, når jeg nævner cedertræ, er præcis det, du har citeret. Så lidt forsigtig skal man måske være.
Godt link, tak for tippet! Jeg har ikke haft held med at nå dem, men jeg prøver igen i næste uge. De er jo klare på websiden om, at de tager hjem alt, hvad der findes på markedet, og siger selv, at de har humane priser. Så det skal nok kunne løses med dem!
Godt link, tak for tippet! Jeg har ikke haft held med at nå dem, men jeg prøver igen i næste uge. De er jo klare på websiden om, at de tager hjem alt, hvad der findes på markedet, og siger selv, at de har humane priser. Så det skal nok kunne løses med dem!
Klik her for at svare