Jeg har brug for hjælp. Vi har en lille tilbygning på huset, og her er der en forstue og et gammelt spisekammer. Vi vil gerne rive væggen ned imellem dem og få en større forstue, der kan indeholde en vaskemaskine. Jeg har lavet en lille skitse af, hvordan jeg tror, det kan gøres. Jeg tror ikke, at væggen er bærende, men da det er en tømret væg, vil vi gerne bevare en stump på hver side af væggen og forstærke med limtræspiller.

Kan man gøre sådan? Eller skal man også have en limtræsbjælke ovenover?

Tak og hej!

• Diagram i gennemskåret perspektiv af husudvidelse, med labels der viser tagstole, tømmer væg, limtræ søjler og isolering.
Hvælving må ikke åbnes tættere på tømmerknuderne end at de bevarer deres evne til at låse konstruktionen. I princippet har I for eksempel brug for en beregnet limtræsbjælke horisontalt, som aflæsses via vertikale bærende elementer ned til fundamentet, som også det kan have brug for at blive forstærket.

Hvis du lader en erfaren tømrer kigge på stedet, kan han sikkert rådgive dig, om byggeriet i praksis er så kvalificeret, at du skal tage hjælp fra konstruktør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.