Vi har en murstensvæg, som jeg tror er en støttevæg til skorstenen. Huset er i mexisten og alle vægge indeni er gips/træ bortset fra netop denne. Men nu vil vi gerne flytte denne for at ombygge køkkenet.

Hvad tror I??

Ingen af de andre vægge virker bærende, og den murstensvæg er langs med spærerne.

Huset er godt og vel 11x12m.

Det du beskriver lyder som en hjertemur dvs den støtter nødvendigvis ikke skorstenen men derimod så er muligvis spændvidden og konstruktionen på spær sådan at de har brug for støtte på "midten".

Det er umuligt at afgøre uden billeder og konstruktions tegninger.

Anlita en bygningsingeniør for at tjekke på stedet og tegningsmateriale.

Den sidder altså i den forkerte retning for at være en hjertevägg. Den står altså i samme retning som en tagstol.

M
Spær kan jo næppe få støtte på midten fra en væg, der ligger langs med dem. I så fald et spær, der får støtte hele væggens længde...

Som sagt en konstruktions tegning på huset havde gjort det lettere.

Obs at TS har angivet et spændvidde på 11 eller 12 m (det fremgår ikke præcist hvilket for spærret).

Normalt ligger vel et parcelhus på ca. 8 m bredde.

Kunne forestille mig, at der findes en eller anden bjælke, der hviler på muren tværs spærret, men TS oplysninger er for sparsomme.

Skal lave billeder af hus og tokstolar og tegning. Huset er bygget i 1968 ombygget i 1978.

Tegning. Væg og skorsten markeret

• Ritning af en bygning med markerede vægge og murstock.
Ja, det er en plantegning. Der bør findes en konstruktionsplan, hvor også tagspærene er med?

Desværre har vi ingen sådan på huset. Hverken før eller efter ombygningen i 1978. Der findes dog en sådan på den fritstående garage, men den hjælper jo næppe:(

Kan du gå op på loftet og prøve at måle cc-målene eller bare tage mål af spærene, så man kan tegne dem ind?

Et hvepsebo har jeg fjernet lige og venter på, at de skal falde lidt til ro;) her er et billede udefra

• Facade af hus med en stige op til taget, omgivet af buske og træer. Sollys skinner gennem træerne.
Og her er i hvert fald væggen i spørgsmålet. Murstocken er mellem komfuret og væggen kan man sige. Og væggen vi vil rive/flytte er bag komfur/vaskeområde.

• Køkken med hvide skabe, en ovn ved siden af en mikrobølgeovn. Mosaikfliser over vasken. Væggen bag komfuret ønskes ændret.
950x180 med cc mål 120 er tagstolerne.

• Træloftskelet med takstole på 950x180, cc 120 i bygningens loftsrum.
Hoho? Nogle idéer? :)

Svært at have en mening ud fra det billedmateriale, du har præsenteret.

Du har angivet husets mål til 11x12 m. Det indebærer i princippet et helt firkantet hus.

På billederne synes jeg, det ligner et rektangulært hus fx 8x12 m, men du ved jo bedst selv, som bor i huset. ? :confused:

Du gør nok bedst i at hyre en bygningsingeniør, som på stedet kan vurdere egnetheden for at rive væggen ned.

Har du ingen i bekendtskabskredsen, som kan lave en første vurdering og evt. råde dig, om du skal gå videre og ansætte en konstruktør, der regner på tagstol, snelaster og væggens nuværende funktion?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.