Hej! Vi overvejer at modificere en ydervæg for at muliggøre skydedøre i glas til terrassen.

På vedhæftet billede fremgår i rødt den del af væggen under vinduet, som skal rives ned. Af naturlige årsager er den del ikke bærende, men er der risiko for, at man sætter stabiliteten i hjørnet til højre over styr? Risiko for sætninger i hjørnet? Man saver jo eventuel armering over, der går ud i væggen under vinduet.

Taknemmelig for klog input!

• Indendørs køkkenområde med et rødt kryds markeret på en ikke-bærende væg under et vindue, hvor skydedøre i glas overvejes til en terrasse.
BirgitS
Velkommen til forummet!

Det er jo lidt svært at vide, hvordan lige netop din væg er opbygget. Du har ikke engang fortalt, hvad den består af for materialer. Nogle gange er der en bærende regel mellem døren og vinduet.

Facadeændringer kræver oftest byggetilladelse, og indgreb i bærende konstruktioner kræver en godkendt byggeanmeldelse (kan også indgå i byggetilladelsen).

K
Nogle gange kræves der ikke byggetilladelse for facadeændringer, kun en anmeldelse om netop facadeændring (afhænger naturligvis af omfanget og typen af ændring). At tage et vindue op plejer sjældent at kræve mere end anmeldelse.

BirgitS
Ja, sådan noget kan jo variere både mellem kommuner og mellem forskellige områder inden for kommunen, så det er jo bedst at spørge.

Tak for jeres svar! Som overskriften antyder, består væggen af letbeton/leca, nærmere bestemt isoblokke, 290 cm brede. Over hvælvet ligger en letbetonbjælke. Der er ingen bærende regel mellem vindue og dør.

Spørgsmålet gjaldt, om nedrivning risikerer at kompromittere stabiliteten eller føre til sætningsskader. Hjørnet får jo mindre stabilitet, da "hullet" udvides ned til gulvniveau. Det var sådan, jeg ræsonnerede, men jeg er hverken konstruktør, byggefagmand eller ekspert i murede vægge. Håbede, at nogen her måske er det.

Byggetilladelse eller ej er selvfølgelig relevant, men det kommer i næste skridt.

BirgitS
I øjeblikket ser det ud til, at der i forummet ikke er nogen uddannet byggkonstruktør, der svarer på spørgsmål.

Skärgårdsbyggare
Hvis jeg kigger på mit eget hus, som er bygget i letbetonblokke (Ytong), ville det absolut ikke være noget problem at rive den tilsvarende overflade ned. Bare sørg for, at der ikke løber nogen el der. Derefter er det let at fjerne eventuel beklædning og save sig igennem letbetonen.

Ser ingen som helst problemer med at fjerne den del. Normalt set sidder der kun lidt blæk og lim i form af vandig cement i samlingen.

Jeg ville tage tigersaven frem med det vrede blad monteret og derefter gå bersærk uden at tænke mere.

Stort tak for jeres svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.