Hej!

Vi er i gang med at ordne lidt i kælderen og havde tænkt os at flytte vaskerummet til det, der tidligere var viktualiekælderen (nederst til højre på billedet). For at opnå dette vil vi dog rive muren mellem gangen og viktualiekælderen, for på sigt at bygge en ny indervæg, som fortsætter i linje med væggen mellem fyrrummet og det nuværende vaskerum.

Plantegning af kælder med hobbyrum, pannrum, tvättstuga og förråd markeret. Diskuterer flytning af tvättstuga og muligheden for at rive en væg.

Hvad vi er helt sikre på, er at den væg ikke har nogen bærende funktion for det overliggende bjælkelag (for det hviler på hjertemuren, som løber parallelt med langvæggen). Hvad vi derimod er usikre på, er om muren er nødvendig for at modstå jordtrykket. Væggen består af 15 cm pudset betonhålsten, og ydervæggen består af 25 cm betonhålsten. Jordniveauet ved ydervæggen er godt 120 cm over gulvniveauet i kælderen, og alle vægge ser ud til at hvile på en sokkel på ~15x55cm.

En kælder med betonvægge, en åben dør ind til et mørkere rum, lys hænger fra loftet, og et vandrør ses over døren.

Spontant føles det som om, det burde gå fint, for væggen ved depotet ser jo ikke ud til at have nogen problemer med at modstå jordtrykket, selvom jordniveauet er nogle decimeter højere, samt at der er en parkering lige udenfor.

Hvad tror I, er det sikkert at rive muren?

Efter som du spurgte, hvad vi tror... JAg tror, at det går godt, med andre ord ville jeg rive det ned uden at tøve.

Tak for svaret!

Ja, hvis nogen "ved", er det jo naturligvis bedre ;) Men hvis ingen klager højlydt eller giver mig en god begrundelse, så "tror" jeg også, at det kommer til at gå godt.

Det føles som om, der kræves ret stor kraft for at trykke en kældervæg ind, og jorden udenfor væggen består næsten udelukkende af fin sand.

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, skal du flytte en væg nogle meter? Kan du ikke bygge den nye væg først, inden du river? Så tager jo den nye væg og holder imod for eventuelt jordtryk.

Ja, jeg har også overvejet det. Men jeg skal fjerne det eksisterende gulv og støbe nyt, og derfor vil jeg helst have, at den nye væg står på den nye plade.

Sagt og gjort...det var ingen problemer:

Rummeligt byggeprojekt; delvist nedrivning med murbrokker og værktøj på gulvet, klar til renovering; ledning til lampe i loftet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.