Hej!

Da vi købte vores hus, nævnte inspektøren, at spærrene var selvbærende, og at vi kunne rive indervægge uden problemer, hvis vi ønskede at åbne op.

Tegningerne på spær (spændvidden er 9.41m). Huset er i det sydlige Skåne.
Bygningstegning med tagstol i tværsnit. Viser første sal og kælder. Tekster "Bottenvåning" og "Källarvåning". Spændevidde angivet som 9,41 m.
Gulnet bygningstegning, der viser takstolernes konstruktion med noterede mål og vinkler, brugt til at vurdere muligheden for fjernelse af vægge i et hus.

Nu er jeg nysgerrig på, om det er i orden at fjerne væggen (ca. 2.8m lang) mellem spiseplads og dagligstue (gul ring) baseret på, hvad inspektøren sagde om selvbærende spær.
.
Plantegning af hus i Skåne med markeringer omkring en væg mellem spiseplads og stue samt pil ved en åbning nær skorstenen.
Som det ses på tegningen, er der allerede en "åbning" i væggen ved siden af skorstenen (der hvor pilen peger) på 1.5m, hvor spær ikke har en mellemvæg som støtte.

Mvh Jesper

Det ser ud som et Mockfjärdshus. Spærkonstruktionerne er bygget til at være selvbærende og er det nok stadig. Jeg tænkte bare på at tjekke snelasterne. Man regnede med lidt lave værdier da huset blev bygget omkring 1960. Hvad er dimensionerne på spærkonstruktionernes over- respektive underrammer? Jeg forsøgte at læse det fra tegningen uden succes. Hvor præcist i det sydlige Skåne ligger huset?

J justusandersson sagde:
Det ser ud som et Mockfjärdshus. Spær er bygget til at være selvbærende, og det er de nok stadig. Jeg ville bare tjekke snelasters. Man regnede med lidt lave værdier, da huset blev bygget omkring 1960. Hvad er dimensionerne på spærenes over- og underrammer? Jeg forsøgte at læse det fra tegningen uden held. Hvor mere præcist i det sydlige Skåne ligger huset?
Det eneste jeg kan finde på tegningen er "AB Lättbetong".

Huset findes i Trelleborg, så det er næsten ikke muligt at komme mere mod syd i Skåne.

Det findes med på tegningen, dog missede jeg dette i fotoet.
Billede af konstruktionstegning med specifikationer for tagstol og snølast, inkl. dimensioner for forskellige geografiske områder i Sverige.
Måske noget sværlæst, men hvad jeg kan se, står der "Spær for snerydning 100kg/m2 (områder syd for en linje gennem Strömstad og Uppsala)", dette antager jeg er korrekt.

Overarm: 1 1/2 x 7" (tolker det som en og en halv gange 7).
Underarme: 1 1/2 x 7"

Der findes også dimensioner angivet for 150kg/m2(rest af landet, undtagen fjeldområder) samt 200kg/m2(fjeldområder)

Senest redigeret:
1 1/2x7 tommer (læses meget rigtigt en og en halv gange syv) svarer til 37,5x175 mm. Interessant nok hørte, da huset blev bygget, alt syd for en linje mellem Strömstad og Uppsala til snezone 1. I dag omfatter snezone 1 en smal stribe langs Skånes vest- og sydkyst (frem til Ystad). Huset ligger altså det rigtige sted. Definitionerne er blevet ændret, så snezone 1 betyder, at snelasten på jorden er 1 kN/kvm, hvilket svarer til 107 kg/kvm. Jeg kan ikke se nogen problemer med at rive den pågældende væg.

• Synes
Bödvar McOlsson og 1 anden
  • Laddar…
Okay, så forstår jeg, hvordan det hænger sammen, nu har jeg lidt mere kød på benene i hvert fald!

Tak for din hjælp og vidensdeling.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.