Jeg er i gang med at renovere et soveværelse. Huset er fra 1918. Loftet er ”pudset” og i kanterne mellem loft/væg er det afrundet. Ovenover dette virker det som om der er tømmer. Jeg har revet en gammel loftssænkning på 50 cm+ og skal lave et bærværk for at skjule el og sætte gipsplader. For dette vil jeg gerne fjerne de afrundede hjørner, da de tager 5 cm.

Så måske kan man lige så godt bryde ned pudsen i loftet? Eller har de en bærende funktion? Jeg tænker, om bæreevnen påvirkes, hvis jeg banker kanterne ned. Hvad angår lydisolering, vil jeg i stedet isolere.

Mvh

• Renovering af soveværelse fra 1918. Blottede vægge med isolering, ledninger og to døre, forberedt til gipsplader og loftsrenovering. Ujævnheder på væggen.
  • Revner i gammelt pudset loft med to synlige rør og isoleringsmateriale langs væggen i et hus fra 1918 under renovering.
  • Gammelt husrenovering med eksponeret trækonstruktion, puds og elrør. Der ses en delvist revet væg med trælister og gammelt pudsarbejde.
Har det været fyrrum eller garage tidligere?

Ikke umuligt med garage, i loftet sidder gamle lysrørsarmaturer. Skal have været sådan aktivitet tidligere. Cirka 60 år siden.

fyringsrum har været i kælderen.

Har indset at det er såkaldt kloasong både væg og loft.

jeg overvejer om jeg skal:

1) fræse spor i loftet for at skjule ledninger og derefter dække spor og evt. reparere skader med gipsmørtel. Derefter reparere og bredspartle vægge.

2) sætte norgips flex stålregelværk og derefter montere gipsplader. Undgår helst pga levering og generelt besværligt.

selv ville jeg hellere prøve alt. 1) da jeg synes det er sjovt at bevare. Men måske kaster jeg mig ud i noget håbløst?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.