Skal snart flytte ind i vores nye hus. Var der i dag for at tjekke lidt og spurgte sælgeren, om han vidste, om en væg i garagen (ligger under den udbyggede stue) er bærende. Han vidste det ikke.

Væggen er bygget af murede betonblokke, formentlig letbeton. Alle øvrige vægge, loft og gulv er i beton. Hele loftet i dette rum har tværgående bjælker i loftet, formentlig armerede betonbjælker dim. 3"X8", og sidder med ca. 1 meters mellemrum. Rummets dimension er 12*4,5m.

Hvad tror I? Den væg, jeg vil rive, har fungeret som afskærmning for 1 bil, den resterende del af rummet har fungeret som snedkerværksted. Jeg vil åbne op helt for at kunne rode med bilen.

Bliver det til at kalde en bygningskonstruktør?

Her kommer et billede:

5719301.jpg

Er der virkelig ingen, der kan give nogle tips?

Hvis jeg skal finde nogen, hvordan skal jeg så lede i "gule siderne"?

Hej!
Jeg ved ikke helt, hvilken belastning den udvidede stue tilfører bjælkerne. Men hvis denne belastning er jævnt fordelt over hele kælderplanet (garage + snedkerrum) og ikke kun der, hvor skillevæggen er placeret, så burde også de øvrige bjælker have tilstrækkelig bæreevne. Væggen i spørgsmål forkorter kun spændvidden for de ovenliggende bjælker med en meter (?) og burde derfor ikke være bærende.

Er du bekymret for bæreevnen, så kontakt først og fremmest de tidligere ejere og se, hvad der kom først: skillevæggene i stueetagen eller udvidelsen af stuen. Måske findes der en K-ritning?

Senest redigeret:
Tak for svar Skogiz!

Jeg tror, at alting blev bygget samtidig, hele denne del er tilbygget. Min formodning er egentlig, at det ikke er en bærende konstruktion, da, præcis som du nævner, der er bjælker, der aflaster hele taget. Denne skillevæg føles mere som en konstruktion for at afskærme, og eftersom det er en fugtig kælder, valgte man betonblokke i stedet for gips/træ.

Flytter ind inden længe. Talte med den nuværende ejer, og de nævner, at der findes alle mulige tegninger, skal kigge lidt i dem først.

Lyder som en god idé. Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.