Hej! Jeg overvejer at rive en indervæg ned for at åbne op for lidt plads mellem spisepladsen og stuen. Desværre er der knap nok nogle tegninger af huset. Huset er fra 39 og bygget med mursten (også indervæggene). Tagkonstruktionen er sandsynligvis helt omgjort i 69, på grund af udvidelsen af de to soveværelser.

Jeg var forleden dag oppe på loftet for at overveje lidt om tagkonstruktionen tillader, at vi river væggen ned (vi kan selvfølgelig understøtte den, men helst vil jeg undgå det). Mine mistanker er dog, at væggen delvist skal blive, men at jeg ikke ved det med sikkerhed, indtil jeg borer nedefra og ser, hvor jeg havner oppe på loftet. Der er ingen plastic i konstruktionen, men der ligger en sort "pap" i bunden under spånerne. Det føles ok, at jeg perforerer denne, fordi den ikke ser tæt ud lige nu.

Her er billedet af grundplanen, stueetage. Huset har én etage med kælder (hvor væggen også findes). Den rødmarkerede væg vil jeg fjerne, markeret med grønt tror jeg, at der ligger en bærende bjælke på (omkring dette punkt vil jeg bore et hul for at se, om teorien holder, eller der findes måske bedre måder?).

Plantegning af husets stueetage med markeret væg mellem spiseplads og stue; rød prik og grøn markering viser potentielt bærende dele.

Oppe på loftet tog jeg et antal billeder, som jeg tror kan være til hjælp (jeg har ganske begrænsede erfaringer indenfor området).

Billede af en åbnet sektion af en murstensvæg med træelementer. Tekst fremhævet i grønt beskriver en mulig bærende bjælkes placering.
Træbjælker på loftet i et hus fra 1939, potentielt relevant for vurdering af bærende væg i forbindelse med ombygning.
Loft med isoleringsmaterial og træbjælker samt spor af gammel papirbelægning under spån.

Tak på forhånd!

Ingen? Er der nogen information, jeg kan supplere med?

Hvis der er bjælker på loftet lige over en væg, og bjælkerne er der for at afstive taget, der mangler tagspær, er det ikke tilrådeligt at fjerne væggen, da det vil føre til betydelige sætningsskader i taget, både det ydre og det indre tag.

Er der tegn på skimmel i loftet på det ene billede, er det vigtigere i første omgang at løse det problem.
Mvh P-A

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.