Jeg og min kæreste skal åbne op vores planløsning i vores lejlighed i en ejendom med byggeår 1910. Da vi skulle begynde at tage væggen ned, bemærker vi, at det ikke er en skillevæg, som det står i inspektionen, der blev udført, da ejendommen blev købt ud af foreningen i 2005 (billede 1). I stedet består den af en slags letbeton materiale. Jeg kan både sømme 3" søm og skrue almindelige skruer i væggen. Kan også save i væggen uden problemer med en bajonetsav med sten/Leca klinge på. Hvad kan dette være for materiale?
Væggen er opført ved byggeåret. Dette er dog ikke en bærende væg, da jeg har kontrolleret, at bjælkerne går langs med væggen. Væggen er 90 mm tyk. Skal jeg have en godkendelse fra bestyrelsen for at åbne op for denne væg, eller er det nok at informere (da den ikke er direkte bærende) og åbne op med en passende bjælke?
Hullet vi vil lave bliver ret præcist 3 meter, hvis vi antager, at samme materiale er brugt opad i ejendommen (vi bor på etage 1/4), kan det så åbnes op med en IPE bjælke? Skal jeg konsultere en ingeniør selvom det ikke gælder bærende væg? Eller er der nogen her, der har erfaring med lignende projekter, som kan komme med input.
Med venlig hilsen, Tim
Bærer væggen en væg på etagen ovenover, så er væggen bærende, da den bærer noget. Selvom det ikke er bjælkelaget.
Men jeg tror ikke, at den bærer væggen i etagen ovenover.
Hvis du så læser videre i mit spørgsmål, undrer jeg om man forudsætter at samme materiale er blevet anvendt højere oppe i huset (altså ikke direkte bærende) hvad er så en passende bjælke?
Hvis du derefter læser videre i mit spørgsmål, undrer jeg mig over, hvis man antager, at det samme materiale er blevet brugt opad i huset (altså ikke direkte bærende), hvad er så en passende bjælke?
Hvis væggen fortsætter opad i huset, er din væg bærende, da den bærer væggen ovenover.
Hvis den ikke er bærende, bæres væggen ovenfor af etagedækket, uanset om det er det samme materiale eller ej.