Byggetekst om stommens udførelse med fokus på tegels og kloasangväggers styrker og svagheder i relation til moderne byggeri, godkendelse og konstruktørkontrol.

Plantegning af lejlighed fra 1910 med rumangivelser, dimensioner og en spiraltrappe markeret.

Jeg og min kæreste skal åbne op vores planløsning i vores lejlighed i en ejendom med byggeår 1910. Da vi skulle begynde at tage væggen ned, bemærkede vi, at det ikke er en kloasong væg, som der står i vurderingen, der blev lavet da ejendommen blev købt af foreningen i 2005 (billede 1). I stedet består den af en form for letklinker materiale. Jeg kan både sømme 3" søm og skrue almindelige skruer i væggen. Jeg kan også save i væggen uden problemer med en bajonetsav med sten/Leca klinge på. Hvad kan dette være for materiale?
Væggen er opført ved byggeåret. Dette er dog ikke en bærende væg, da jeg har kontrolleret at bjælkerne løber langs væggen. Væggen er 90 mm tyk. Skal jeg have en godkendelse fra bestyrelsen for at fjerne denne væg, eller er det nok at informere (da den ikke er direkte bærende) og erstatte den med en passende bjælke?
Hullet vi vil lave bliver præcis 3 meter, hvis vi antager at samme materiale er anvendt op i ejendommen (vi bor på 1./4. etage), kan det så erstattes med en IPE-bjælke? Skal jeg konsultere en konstruktør selv når det ikke drejer sig om en bærende væg? Eller er der nogen her med erfaring fra lignende projekter, der kan give input.
Med venlig hilsen, Tim
 
Hvis den ikke er bærende, behøver du jo ikke at veksle af...
 
Den er ikke bærende for bjælkelaget, men mit spørgsmål var, hvis vi forudsætter, at samme materiale er anvendt opad i huset, hvad er da en passende bjælke. Men tak for at du udførligt læste mine seriøse spørgsmål og kom med et ikke-sarkastisk svar........
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.