Vi vil rive hjertevæggen (erstattes med bjælker) og en sidevæg mod ydervæggen (rødstribede linjer). Skal man efterlade og forstærke en "stump" af sidevæggen, der forbinder til ydervæggen for at bevare dens stabilitet? :thinking: Se billede.

• Plantegning med røde streger viser vægge, der skal rives. Pil markerer mulig stump, der skal efterlades. Omfatter køkken og hall.
En konstruktør svarer nok bedst på det der med tanke på, at det er svært at se husets konstruktion ud fra en grundplan.

Det der er jo ret store indgreb i hjertevæg(ge?), så ville aldrig turde tage chancen.

• Synes
JariKinnunen og 1 anden
  • Laddar…
Hvornår er huset bygget?

Glemte at nævne, at det er en 1½ plans murstensvilla bygget i 1957. Ifølge en bygningsingeniør, jeg har talt med i dag, har den nedrevne sidevæg (ikke hjørnevæggen) ingen betydning for stabiliteten på ydervæggen. Altså den lille "stump", jeg har skrevet LAD STÅ? på, er ikke nødvendig.

Det er ingen murstensvilla, men et hus med en trækonstruktion, der udvendigt er beklædt med facadetegl. Eftersom det er et 11/2-planshus er skillevæggen bærende og skal erstattes med bjælker, eventuelt med en ekstra søjle som støtte på den lange strækning for at holde højden nede. Det er svært at sige mere uden en målsat tegning.

• Synes
JariKinnunen
  • Laddar…
Korrekt som du påpekar, jeg er ingen byggare. Det er regelstomme af træ, som udvendigt er beklædt med facadetegl. Men det var ikke hjertet som var hovedspørgsmålet, men om ydervæggen behøver støtte, hvis man fjerner sidevæggen, se rød pil vedhæftet billede. Ifølge svar fra bygningsingeniøren (se ovenfor) behøves det ikke, sagen er dermed afklaret.

• Plantegning viser en væg, markeret med rød pil, foreslået til at blive fjernet. Tekst indikerer "RIVAS". Diskussion om konstruktionen.
På tømmerhus behøver man at lade et stykke for at væggen ikke skal krakelerere.
Men ikke på andre huse.
På de steder man har efterladt "stumpar" så indeholder de den regel som bærer den afvekslende bjælke der erstatter den bærende væg.

• Synes
JariKinnunen
  • Laddar…
Tak for jeres svar, jeg er tilfreds med den info jeg har fået! :)

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Spørgsmålet er ikke helt så enkelt. Selv lange regelvægge kan have brug for sidestabilisering. I dette tilfælde er der masser af sidevægge på husets anden side, der opfylder den opgave. Huse, der ligger på vindsudsatte steder, kan have brug for ekstra forstærkning trods tilstedeværelsen af vægge.

Tak Justus. Jeg må stole på bygningsingeniørens udtalelse om, at det i dette tilfælde ikke er nødvendigt, se ovenfor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.