Vi har købt en andelslejlighed, der er bygget i 1946, hvor vi nu skal rive to garderobeskabe ned for at få mere plads i køkkenet. Hvad vi har hørt fra andelsboligforeningen, er, at der ikke findes tegninger, der viser, hvorvidt disse er bærende eller ej. Vi tror dog, at de ikke er bærende, da der er en væg gennem hele lejligheden, der er ca. 30 cm tyk, og dem, vi vil rive, er 10-15 cm tykke. De består af beton, der er ved at løsne sig, og indenunder er der mursten. Mine spørgsmål er:

1a. Har vi brug for en bygningsingeniør, der ser på væggene og siger, at de kan rives, hvor finder vi i så fald en sådan (i Göteborg), og hvad koster en sådan konsultation?

1b. Vi behøver vel næppe byggetilladelse til dette, medmindre de er bærende, vil sige?

2. Hvis vi ikke giver os i kast med at rive selv, vil vi bede et betonborefirma gøre dette, er det så nok med deres løfte om, at det ikke er en bærende væg?

Årsagen til disse spørgsmål er, fordi hvis der skulle ske noget, vil vi have ryggen fri.

3. Betonen løsner lige så let som ingenting. Lidt bekymrende. Er dette normalt, med tanke på husets alder? Den smuldrer ligesom, når vi borer i den, og det er endda muligt at grave i den med en almindelig skruetrækker... Altså, det er egentlig ikke noget problem at rive selv, bortset fra støvet og spørgsmålet om, hvordan vi skal få affaldet og støvet ud af lejligheden...

4. Inde i det ene garderobeskab er der gamle vandrør samt en udbygning, hvor vi mistænker, at afløbet løber igennem. Må man godt bygge dette ind med endnu en væg, altså skjule rørene og denne udbygning og få en jævn væg? Man kan jo høre, når folk skyller igennem afløbsrørene, så vi vil gerne lydisolere lidt, da vi skal have vores spiseplads dér. Skal vi sætte skvulpventiler på vandrørene og en luge, eller er det bare at smække en væg op?

5. Er det nok med renoveringstapet for at styrke de betonvægge, vi skal male, eller skal vi hellere tage renoveringsgips? Vi vil jo ikke have, at væggene falder sammen i sidste ende...

//Rookie til at renovere selv:x

C
Det er ikke beton, det er puds udenpå murstenene, med størst sandsynlighed.

En plantegning af lejligheden i dag, med de vægge I har tænkt at rive udmarkeret, ville hjælpe.

Er der ingen koblinger på vandrørene, så er det tilladt at bygge for. Afløb er ligeså fuldt tilladt.

Gå til kommunens bygningskontor, der skal der findes tegninger over jeres hus. Tag med ejendommens navn og adresse. Ud fra tegningerne kan en bygningsingeniør straks sige, om væggen er bærende. At udskrive tegninger på bygningskontoret plejer at koste ca. 10-20:-/udskrift.

Tak for de svar jeg har fået indtil nu! Ja, jeg må nok tjekke med stadsbyggnadskontoret. Det er dog de tegninger, der ikke viser, om de er bærende eller ej, ifølge bostadsrättsföreningen. Men en bygningsingeniør kan måske afgøre det alligevel.

Hvor finder man en bygningsingeniør, der kan lave en sådan kontrol for en almindelig privatperson? Dem jeg har fundet ser ud til kun at beskæftige sig med store projekter...

Som sagt, jeg tvivler stærkt på, at de er bærende, men har man ingen som helst erfaring med at renovere selv, så vil man være på den sikre side, inden man begynder at rive...

Når jeg var på "mit" stadsbyggnadskontor kunne de, der arbejdede der, svare på sådant. Ellers ville jeg vende mig til forummet. Scan tegningerne ind, så får du nok svar.

Så, så har jeg været på Byggesagskontoret og blevet lidt klogere! Selv jeg, som ikke har den fjerneste anelse om disse ting, synes jeg kan se, at det er frit frem at rive ned. Men som sagt, jeg vil ikke tage nogen chancer, så i morgen skal jeg tilbage til Byggesagskontoret, da der tilsyneladende skal være en bygningskonsulent til stede. Men jeg vedhæfter en word-fil med forklaringer, for også at få jeres synspunkter.

Ps. Hvor på forummet finder jeg definitionen af medlemmernes graduer, f.eks. hvad er en Forumgud, hvad betyder det? Medlem siden tidernes begyndelse eller fagkyndig? Ordet Nykomling derimod siger jo sig selv...

Forumguder er dem, der når op i x antal indlæg, jeg tror det er 1000 stk. Det kan være hvem som helst, kyndig eller ukyndig på tingene. Det der tæller, er antal indlæg. Jeg ser, at I fx har 997 indlæg tilbage, indtil I får denne eminente nørdudmærkelse.

Titlerne er baseret på antallet af indlæg.
Undtagelsen er moderatorer og admins

Jaha, så var vi igen på Byggkontoret i dag, denne gang blev vi ikke klogere. Byggerådgiveren kunne ikke give os en attest på, at væggene ikke er bærende, selvom han straks kunne se, at det ikke er tilfældet. Men eftersom det er et gammelt hus, turde han ikke love, at det er risikofrit at rive dem. Så han anbefalede, at vi skulle tage en byggerådgiver hjem, hvis vi ville være sikre.
Problemet er, at damen, der boede her før, lavede en åbning mellem de to lejligheder i en bærende væg. Vi fandt ingen byggetilladelse for dette, så vi mistænker, at hun gjorde noget ulovligt. Eftersom dette blev gjort i 60'erne, er det forældet. Hvordan dette påvirker resten af boligen, er et stort spørgsmål.

Så, nu bliver det alligevel at få en byggerådgiver herhenne, som jeg antager koster et par tusinde for at gå rundt og banke lidt på væggene for så at sige, at han ikke kan give en attest på et så gammelt hus...

Det eneste spørgsmål, der stadig står tilbage, er altså stadig, om vi kan rive disse vægge. Så snart vi har fået grønt lys, går vi i gang selv. Er der nogen, der har erfaringer med byggerådgivere eller nogle andre tips?

Er der nogen, der kender en byggkonsulent i Göteborg, som en almindelig privatperson kan henvende sig til? Har søgt på Eniro, men dem jeg finder, ser ud til mest at beskæftige sig med kæmpebyggerier...

Kan desværre ikke hjælpe dig, men man har brug for betydeligt flere end 1000 indlæg for at blive gud ;o

Ha ha ha! Ja, jeg vil nok uanset komme op til denne kategori, så mange spørgsmål som jeg vil have, når jeg renoverer. Men derimod vil jeg ikke kunne kalde mig kyndig, som det lyder på navnet... ;o)

Titlerne og deres grænser (antal indlæg) findes her.

Jeg er altså ret nybagt gud men har ikke bemærket nogen forskel. Derhjemme er jeg lige så klodset som normalt. :P

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.