Vil åbne op mellem gang og stue i min ejerlejlighed. Har kontaktet bestyrelsen og bestilt konstruktionsplaner fra kommunen. Hvad jeg kan aflæse fra konstruktionsplanen er kun en lille del af væggen, ca. 30 cm, bærende.

Har kontakt med en konstruktionsfirma som siger, at de ikke anbefaler at rive en bærende væg uden at lave en afstivning, men jeg tænker, at det burde spille en rolle, hvor stor del af en bærende væg man river? Er der nogen med erfaring, der ved, hvordan det hænger sammen? Det handler altså om ca. 30 cm i enden af en ca. 100 meter lang bærende væg.

Vedhæfter billeder af konstruktionsplan, plantegning samt et billede af selve døren, hvor jeg har rødmarkeret den del, der er bærende.

• Konstruktionsritning med markering af rød boks omkring bærende vægsektion og blå pil, der peger på en bestemt del.
  • Bygningsplan over lejligheder, med rød markering af en bærende vægdel og blå pil, som viser placeringen mellem entré og stue.
  • Dør og væg, hvor en sektion på ca. 30 cm er markeret i rødt som bærende, stikkontakt og lampe til venstre.
Mats-S
Hvad er det for et materiale i væggen mellem døren og den tilstødende væg til højre på billedet?
Som det ser ud på den øverste tegning er det en bærende betonvæg som går frem til dørkarmen(?)

Meget tvivlsom til at fjerne den, sandsynligvis har den med bæringen af bjælkelaget oven at gøre, og dermed er armeringen i pladen ovenfor forbundet til det stykke. At den er 100 meter lang spiller ingen rolle, det er funktionen på de sidste 30 cm som er afgørende her.

Man kan spekulere i om det måske går at kappe den op til overkant dørkarm, og så beholde resten som skyder ud mod dørkarmen ... men intet som jeg kan afgøre her :thinking:

Senest redigeret:
  • Synes
IzabellaS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Hvad er det for materiale i væggen mellem døren og den tilsluttende væg til højre på billedet?
Beton, det er også beton over selve døren. På venstre side kan man høre, at det er mere hult, men stadigvæk beton. Troede derfor, at hele væggen var bærende fra starten, indtil jeg så konstruktionstegningen.

Mats-S Mats-S sagde:
Hvad er det for materiale i væggen mellem døren og den tilstødende væg til højre på billedet?
Som det ser ud på den øvre tegning, er det en bærende betonvæg, som går frem til dørkarmen(?)

Meget tvivlsom om at fjerne den, sandsynligvis har den med bæringen af etagedækket ovenover at gøre, og dermed er armeringen i pladen ovenfor forbundet til den del.
Bor på etage 3 af 3, hvis det har nogen betydning?

Mats-S
I IzabellaS sagde:
Beton, det er også beton ovenover selve døren. På venstre side kan man høre, at det er mere hult, men stadig beton
Tror nok nærmere, at det er letbeton over og på venstre side af døren, det ser sådan ud, når man kigger på tegningen, samt at du siger, det er "hulere".

Du må nok få et mere konkret svar fra en konstruktionskyndig person, der kan beregne laster mm. Det kan også være, at stykket, der går frem til venstre side af døren, fungerer som en kontrafor (støvlepæl), det er jo samme løsning i lejligheden til venstre.

Men du skal tjekke med nogen, der VED, jeg sidder bare og spekulerer :-)

• Synes
16386
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Tror nok snarere, at det er letbeton over og på venstre side af døren, ser sådan ud, når man tjekker tegningen, samt at du siger, at det er "ihulere".

Du skal nok have et mere konkret svar fra en konstruktionskyndig person, som kan beregne laster mm. Det kan også være, at stykket, der går frem til venstre side af døren, tjener som en kontrefort (strævpille), det er jo samme løsning på lejligheden til venstre.

Men du skal tjekke med nogen, der VED, jeg sidder bare og spekulerer :)
Hvordan mærker man forskel på letbeton og almindelig beton? Når man slår i væggen til højre om døren, er den helt tung, det samme over døren. Til venstre lyder det mere hult, derfor tror jeg, det er samme materiale over døren som til højre.

Men hvis det nu er en dum idé at røre den bærende væg til højre, tror du, at man alligevel kan åbne op til loftet resten af væggen? (Blå markering vedhæftet billede)

Har som sagt kontakt med en konstruktionsfirma, der også har fået del i alle tegninger, som jeg i sidste ende vil stole på, skriver mest her for at høre andres meninger/erfaringer.

• Dør med glasrude omgivet af væg med markeringer. Blå linje til venstre viser mulig letbetonvæg, rød markering til højre indikerer bærende væg.
Man kan antage, at væggen ikke findes tilfældigt. Desværre giver armeringstegningen ingen god forklaring. Er der noget på loftet, der kan begrunde væggens tilstedeværelse? Der er flere vægforstærkninger i nærheden, hvis nytte man ikke forstår.

J justusandersson sagde:
Man kan udgå fra, at væggestumpen ikke findes ved et tilfælde. Desværre giver armeringstegningen ingen god forklaring. Er der noget på loftet, der kan retfærdiggøre, at væggen findes. Der er flere vægforstærkninger i nærheden, hvis nytte man ikke forstår.
Jeg er yderst uvidende indenfor dette emne, så ved ikke, hvad der skulle kunne retfærdiggøre denne væg. Men sådan ser huset + tagstolen i hvert fald ud i sektion, hvis det siger noget?

• Tværsnit af et hus med tagkonstruktion, der viser en ventilationsåbning med en ventilator og vibrationsdæmper ovenpå, mål på etager angivet.
  • Tegning af et hus med konstruktion af tagstol vist i tværsnit. Indikerer mål og strukturelle elementer.
Jeg ville gætte på, at det har noget at gøre med noget, der findes på loftet, f.eks. et ventilationsrum. Det er meget muligt, at det er muligt at fjerne væggen uden forstærkning, men det kræver en grundig gennemgang af alle tegningerne. En forstærkning bliver ingen skønhedsoplevelse.

• Synes
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg ville gætte på, at det har med noget at gøre, der er på loftet, f.eks. et ventilationsrum. Det er meget muligt, at det kan lade sig gøre at fjerne vægstykket uden ekstra understøtning, men det kræver en grundig gennemgang af alle tegninger. En ekstra understøtning bliver ingen æstetisk oplevelse.
Når du siger, at det ikke bliver en ”æstetisk oplevelse”, mener du så praktisk, økonomisk eller rent udseendemæssigt? Hvis det viser sig at være et alt for krævende arbejde, tror du så, man kan åbne væggen op til loftet, hvor den ikke er bærende (blå markering på ovenstående billeder) eller tror du, dørkarmen har nogen funktion i bæringskraften?

Jeg har hyret et firma til kommende renovering, som så også ville have udført eventuel ekstra understøtning. Men jeg forsøger at beslutte, om det er værd hovedpinen, eller om jeg bare skal lade det være.

Med "skønhedsoplevelse" mener jeg æstetisk. Det går udmærket at åbne op til loftet efter den blå markering.

• Synes
IzabellaS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Med "skönhetsupplevelse" menar jag æstetisk. Det går udmærket at åbne op til loftet efter den blå markering.
Stort tak for alle dine svar, føler at jeg har lidt mere kød på benene nu.

Et sidste spørgsmål som du måske kan svare på, skal jeg foretage en anmeldelse til kommunen når jeg åbner op til loftet? Eller er det nok med godkendelse fra min bestyrelse når det ikke gælder bærende konstruktion?

Du behøver ikke blande kommunen ind. Om du skal spørge bestyrelsen afhænger vel af, hvilke regler I har inden for foreningen. Det er jo ingen bærende væg.

• Synes
IzabellaS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.