Hej,
Jeg tænkte på at bygge et drivhus med nogle gamle vinduer, jeg har. Jeg havde planlagt at have en bærebjælke 95x95 på plinte, som jeg så monterer vinduerne direkte mod. Jeg har fået fat i ret store gamle glaskassetter med dobbeltglas på 1400x2000, så de er ret massive.
Virker det fint at have en bærebjælke på 95x95, eller er risikoen for, at de slår sig og knækker glasset, højere end hvis jeg tager to st 45x90 og sætter dem sammen? Plintene sidder med godt 1,5 m afstand, så de burde hjælpe med at forhindre, at de vrider sig alt for meget, tænker jeg. Hvad synes I?
Jeg tænkte på at bygge et drivhus med nogle gamle vinduer, jeg har. Jeg havde planlagt at have en bærebjælke 95x95 på plinte, som jeg så monterer vinduerne direkte mod. Jeg har fået fat i ret store gamle glaskassetter med dobbeltglas på 1400x2000, så de er ret massive.
Virker det fint at have en bærebjælke på 95x95, eller er risikoen for, at de slår sig og knækker glasset, højere end hvis jeg tager to st 45x90 og sætter dem sammen? Plintene sidder med godt 1,5 m afstand, så de burde hjælpe med at forhindre, at de vrider sig alt for meget, tænker jeg. Hvad synes I?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Kan du ikke bruge limträ i stedet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
To skruelimede 45x95 på højkant bliver noget stivere end en 95x95, men med den korte spændvidde på 1,5 meter fungerer begge alternativer. Brug styrkeklassificeret træ, helst C 24.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
De fleste trævarehandlere kan bestille fra Martinssons. De har 90x90 trykt limtræ, GL28-klassificeret. Har selv lavet altanstakitstolper med deres trykte 115x115 og malet disse.
https://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrabalk-pelare/sortiment
https://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrabalk-pelare/sortiment
Senest redigeret:
Ventede du noget, før du malede de imprægnerede limtræsstolper, eller malede du direkte uden at lade det tørre? Hvordan har det holdt sig? Hvilken type maling brugte du?Johan Gunverth sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
De var ret fine og tørre, da jeg købte dem, så måske 2-3 måneder senere blev de malet. Industrilackgrundfärg/Bettgrund først og derefter Flügger Primolin oliebaseret naftalöst farve. Hos far har det holdt i over 20 år uden problemer.
Nævnte limträbalkar findes på Bauhaus i øvrigt.
Nævnte limträbalkar findes på Bauhaus i øvrigt.
Senest redigeret:
Klik her for at svare