janwide
Har en villa med fuld kælder bygget i 1960. Vi har vandbåret varme, men jeg ved ikke, om rørerne er støbt i gulvet/kældertaget. Jeg skal sætte nogle skinner op i loftet i kælderen og undrer, om jeg risikerer at bore hul i rørerne, hvis de er indstøbt i loftet. Kælderen er nemlig muret med letbetonblokke, og kældertaget er støbt. Så derfor har jeg to spørgsmål om dette.
1) Brugte man at støbe varmerørene ind i betonen i tresserne, eller ligger de i gulvbjælkelaget over betonen?
2) Hvis rørerne er indstøbt. Hvor dybt tør jeg bore uden at risikere at punktere dem?

Mulighed for at låne varmekamera, så kan du måske se, hvor de er placeret?

• Synes
janwide
  • Laddar…
De plejer ikke at være indstøbt, men man ved aldrig.

• Synes
janwide
  • Laddar…
L
Tilsyneladende er der ingen synlige rør i kælderloftet, og det er beton. Du kan se, om rørene fra fyret går ind i loftet. Normalt følger de ydervæggen, måske 10 cm ud, ikke her og der. Så går nok afløbene direkte gennem hvælvingen ned i kælderen. Hvor i loftet skal du sætte skinnerne? I hvælvingen er der også el-rør, som ligger ca. 10 cm fra underkanten mellem lampen i loftet og frem til afbryderen, den lige vej, diagonalt.

• Synes
janwide
  • Laddar…
janwide
Varmepumpen sidder midt i huset. Rørene til varmt og koldt vand går op ved siden af afløbsstammen, så dem er jeg ikke bekymret for. Rørene til varmesystemet går lige op i loftet midt i huset ved siden af pumpen. Det må altså gå lige over loftet for at komme ud til vejene, hvor radiatorerne sidder. Elkablerne er jo det næste problem. Borrede i sådan et for mange år siden, da jeg satte en krog op til en lampe! Det rør sad ikke mere end et par centimeter inde i betonen. I den del af kælderen, hvor jeg nu har tænkt mig at bore, sidder der dog kun en loftlampe, og jeg ved, hvilken dåse den går til. Så det skal nok løse sig. Det er værre med varmerørene med andre ord.

Lej eller lån et termokamera. Det er den eneste måde at være nogenlunde sikker på ikke at bore i et varmerør. På den anden side er det vel gulvvarmerør til overetagen og ikke loftvarme, så de burde ligge i den øvre del af støbningen. Men uden kamera kan man ikke være sikker. Har selv boret i loftvarmerør en gang. Ville ønske, at kunden havde fortalt, at de havde vandbåren loftvarme, inden det begyndte at løbe sort kedelvand:cry:. Det er ikke en meget almindelig løsning, og det var første gang, jeg hørte om det:mad:

janwide
Ljus Ljus sagde:
Lej eller lån et varme kamera. Det er den eneste måde at være nogenlunde sikker på ikke at bore i et varmerør. På den anden side er det vel gulvvarmerør for overetagen og ikke loftvarme, så de burde ligge i den øvre del af støbningen. Men uden kamera kan man ikke være sikker. Har selv boret i loftvarmerør en gang. Ville ønske, kunden havde fortalt, at de havde vandbåren loftvarme, før det begyndte at flyde sort kedelvand:cry:.
Det er ikke en meget almindelig løsning, og det var første gang, jeg hørte om det:mad:
Tak for tips og synspunkter. Jeg har vandbåren varme med elementer, ikke gulvvarme. Varmekamera virker som det sikreste, men dyrt at leje. Samtidig er det jo ikke gratis at reparere ødelagte rør!

Der findes jo gode termiske kameraer som tilbehør til mobiltelefonen, koster en del men ikke ruinerende.

Sorry da jeg misforstod og snakkede udenom om ingjuta golvvämerör:oops:
Men det positive er, at chancerne for at bore i et varmerør er blevet radikalt mindre.
Jeg har for mig, at flir one eller noget lignende navn er et telefontilbehør. Måske ikke så kostbart?

Edit
Toer for mobiltillbehør.

janwide
Ljus Ljus sagde:
Sorry då missförstod jag och svamlade loss om ingjuta golvvämerör:oops:
Men det positiva är att oddsen för borrträff i värmerör minskat radikalt.
Har for mig att flir one eller något liknande namn er et telefontilbehør. Kanske inte så kostsamt?

Edit
Toer på mobiltillbehør.
Off topic så var jo loftvarme en strålende innovation när det begav sig :)

Jo, jeg gik på en daginstitution i slutningen af 60'erne med loftvarme. Det var børnesikkert og godt. Ingen radiatorer at brænde sig på eller skarpe kanter. Ulempen var, at personalet mere eller mindre blev overophedet af varmestråling i hovedhøjde, mens vi børn frøs på gulvniveau om vinteren:crysmile:

• Synes
janwide
  • Laddar…
I vores hus er vandrørene indstøbt i loftet i kælderen. Så tag ingen chancer.

• Synes
janwide
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.