Jeg vil på en eller anden måde fastgøre en ringbolt eller øjeskrue i enden af et metalrør. Jeg undrer mig over, hvordan man nemmest gør dette? Konstruktionen skal kunne tåle lidt træk i rørets længderetning, så noget der skaber friktion mod indersiden tænker jeg er at foretrække. Rørets indre diameter er 15,2 mm
eller
ind her:
Løsninger jeg har overvejet:
Ekspander der griber fat mod indersiden af røret. Enkel løsning, men jeg kan ikke finde nogen sælgere, måske søger jeg på det forkerte begreb?
Epoxy. Ved ikke hvor stærke trækkrafter det tåler, men jeg tænker det kunne gå.
Svejs en skive med møtrik på bagsiden (måske nemmest, men jeg har ikke svejseudstyr).
Taknemmelig for input og også tips til hvor en eventuel ekspander sælges (gerne online).
Du kunne også lave hul i ringbolten og tilsvarende i røret, og så slå en split igennem.
Sandt, det havde jeg ikke tænkt på. Bliver god trækstyrke i hvert fald Nu vil jeg gerne have bolten fikseret, så den ikke kan bevæge sig, går for så vidt at få til så længe diameteren på bolten matcher inderdiameteren på røret. Det eneste minus er, at splitten stikker ud fra røret, og da det er noget man skal kunne gribe, kan det tænkes at det forstyrrer, men godt forslag. Tak.
Hvordan skal den bruges? Har du adgang til den anden ende? Man kan jo køre en gevindstang igennem og sætte en møtrik på den ene side og en øje med indvendig gevind på den anden.
Hvordan skal den bruges? Har du adgang til den anden ende? Det er muligt at køre en gevindstang igennem og sætte møtrik på den ene side og en øsken med hun på den anden.
Kan lide tanken, men hele anordningen er som en teleskopstang, dvs. længden på hele stangen er ikke fast, men variabel. God løsning ellers.
Har adgang til begge ender (der skal være ringbolte i begge) men variabel længde som sagt.
Stjernemøtrik til cykel burde fungere godt. Afhængig af dimension på rør og gevind.
[link]
Hvordan fungerer den rent mekanisk? Man trykker delen med vingerne ind i røret, og så presser vingerne mod indersiden af røret, når man skruer bolten i? Smart løsning ellers. Tror du den holder til meget kraft, lad os sige hænge 20kg fra ringen i rørets længderetning?
Svejs...
Hvis der ikke er nogen i bekendtskabskredsen, der har en Mig- eller Tig-svejser, så har de fleste ældre/mindre bil(værksteder) en svejser.
Det tager maksimalt et minut at fikse.
Svejs...
Hvis der ikke er nogen i bekendtskabskredsen, der har en Mig eller Tigsvejser, så har de fleste ældre/mindre bil(værksteder) en svejser.
Tager maks et minut at fikse.
Heheh jo præcis. det er jo unægtelig den enkleste.. måske pludselig fået en god grund til at anskaffe en svejser
Hvordan fungerer den rent mekanisk? Man trykker delen med vingerne ind i røret, og så stritter vingerne mod indersiden af røret, når man skruer bolten i? Smart løsning ellers. Tror du, det holder til høj belastning, fx at hænge 20 kg fra ringen i rørets længderetning?
Ved faktisk ikke, hvor meget trækkraft sådan en kan klare. Men 20 kg føles umiddelbart ikke som et problem. Jeg ville dog have undersøgt, om nogen kan svejse en skive med møtrik. Hvor i landet befinder du dig?