Bygger nyt hus og har længe kigget på såkaldte ribbtak (se vedhæftede billede). Er der nogen, der ved, hvordan man bygger sådan et selv? Hvordan gør man med infastning? Vil jo gerne have skjult infastning. Nogen der har bygget et eget ribbtak, som kan give mig tips.
Ribbet loft med trælameller og indbyggede loftlamper, set i et moderne interiør.
 
Måske lægge ribberne på det rigtige C/C og derefter skrue lime reglar ovenpå. Altså skrue gennem regelen og ind i ribben.
Så løfte hele pakkerne op og skrue fast alt i loftet gennem regelen, mellem ribberne :thinking:
 
  • Synes
MorganG
  • Laddar…
Havde lignende tanker, men da rummet er 8m langt, bliver det meget lange "skiver" eller alle samlinger på samme sted...
 
Kan man ikke bruge en sådan, som man har til terrassebrædder. Skruer fra siden.
 
  • Synes
MorganG
  • Laddar…
Den store udfordring er at få ribberne helt parallelle. Mindste afvigelse ses tydeligt, ikke mindst ved 8 meters længde. For dette kræves korrekt metodik og høj materialekvalitet. Enten bruger man flotte skruer, der tåler eksponering, som for eksempel forkromet kuppelmessing, listeskrue som man spartler over bagefter, eller skruehuller som proppes igen. Sømspistol kan nok også anvendes. Ribbernes kanter kan gerne være lidt skråfaset. Der findes også metalribber i loftsystem, men det plejer at blive både dyrt og kedeligt.
 
  • Synes
fremax og 1 anden
  • Laddar…
Ribbetag er så utroligt flot.
Svømmehallen her i Falun har sådan noget i loftet. Har siddet og fascineret mig af kvaliteten på det flere gange.
Det, der har slået mig, er hvor perfekt det er i installationen og i form.
Der er ikke nogen knaster. Så jeg har tænkt mig, at det er kvartssavet fyr, der har fået lov til at ældes.
Fastgørelsen er som på dit billede, synlig og med kvalitet. Jævne afstande på ribber og på søm.
Spørgsmålet er, om ikke en flot fastgørelse forbedrer udseendet, som @justusandersson er inde på.

Jeg tror, at hvis man skal sætte sådan et loft op, må det blive perfekt, ellers ser det bare forkert ud.

Så med godt materiale, der er blevet tørret rigtigt og omhyggeligt arbejde, vil det blive så flot i det rette rum.
Jeg håber virkelig, du gør det og deler undervejs arbejdet.
 
Har mange gange tænkt over dette.
Min teoretisk bedste løsning indtil videre er at sætte en sort dug bagved og derefter skyde med 18G dyckert. Har ikke haft tid til at teste det endnu ;)
 
  • Synes
FreQa
  • Laddar…
F frollic123 sagde:
Har mange gange overvejet dette.
Min teoretisk bedste løsning hidtil er at sætte en sort dug bagved og derefter skyde med 18G dyckert. Har ikke nået at teste det bare ;)
Sort dug er en god løsning men 18g dyckert holder ikke. Måske 16g.
 
  • Synes
frollic123
  • Laddar…
FreQa FreQa sagde:
Sort dug er en god løsning, men 18g dyckert holder ikke. Måske 16g.
Tænker at man skyder tættere/flere skud med 18G, synes at 16G får for store hoveder ;)
Men sandsynligvis er det som du siger, minimum 16G
 
F frollic123 sagde:
Tænker at man skyder tættere/flere skud med 18G, synes at 16G får for store hoveder ;)
Men sandsynligvis er det som du siger, minimum 16G
Jeg gjorde en test med nogle ribber og dyckert men synes hovederne ses for meget, trods at der er en vis afstand til loftet. Muligvis får man et godt resultat hvis man efterfølgende stryger med hvidpigmenteret olie.

Sort dug under tror jeg ikke på med hensyn til brand osv. Dog findes der sort diffusionsplast man måske kan bruge...
 
M MorganG sagde:
Jeg lavede en test med nogle ribber og dykkersøm, men jeg synes, hovederne kan ses for meget, selvom der er en vis afstand til loftet. Muligvis får man et godt resultat, hvis man efterfølgende stryger med hvidpigmenteret olie.

Sort dug nedenunder tror jeg ikke på af hensyn til brand osv. Dog findes der sort diffusionsplast, man måske kan bruge...
I så fald er skruer vel det bedste, alternativt sæt en million møbelvinkler i loftet ;)

Prøv at tænde plastik, så tror jeg hellere, du vil have en akustikdug :)
 
M MorganG sagde:
Jeg gjorde en test med nogle lister og dykkere, men synes hovederne ses for meget, selvom der er en vis afstand til loftet. Muligvis får man et godt resultat, hvis man efterfølgende påfører hvidpigmenteret olie.

Sort dug under tror jeg ikke på med hensyn til brand osv. Dog findes der sort diffusionsplast, man måske kan bruge...
Træ brænder ikke da!
 
FreQa FreQa sagde:
Sort dug er en god løsning men 18g dykkersøm holder ikke. Måske 16g.
18g er rigeligt til lister i loftet, hvis det er en nogenlunde normalt dimensioneret liste og man har fastgørelser på passende niveau.

Jeg har sat loftlister (21/43 tror jeg (Byggmax planhøvlet)) med 18g. Brugte 50mm dykkersøm, lige skud, cc1000, derefter en ekstra bærelinje "midt i rummet" for at der skruede jeg loftlamper op, der brugte jeg vinkelskud (typ 30*). Skal man derefter skrue noget fast i loftet (tungere Lampe fx) kan man simpelthen sætte en lang skrue som går igennem listen til bæringen hvis man vil have ekstra fastgørelse. Nu skal det jo siges at jeg selvfølgelig ikke hang i loftet eller lignende. Det er i pejsestuen i kælderen i vores sommerhus, og med meget varierende luftfugtighed har hver eneste liste vredet sig/bøjet sig noget, men jeg synes det er lidt charmerende. Vi købte billigt træ på byggmax for det var jo i sommerhuset og det var bedre end en masse synlige el-installationer, vandrør, afløb osv. Kan se om jeg finder et billede! Skal desværre ikke derhen i et godt stykke tid. Vi brugte 45/45 som bærelinje, med sådanne lange skrueplugger (?) som man slår ind med en hammer og skruer sidste stykke. Drog hvide/lyse vp-rør langs bærelinjen og så klamret i loftet, de ses ikke for det bliver lidt som på billedet, at det er "mørkt" ovenover. Vi har hvidt betontag og det ses knap mellem sprækkerne.

Det er lige kanter på listerne i vores loft og skulle jeg vælge ville jeg foretrække med afrundet kant, hvilket det ser ud til at være på billedet. Men lige ser absolut ikke dårligt ud, men det bliver meget "skarpe" kanter i listerne.

Vi har olieret dem én gang hurtigt med en eller anden billig hvidpigmenteret "egeolie". De blev savet, olieret og sat op i samme ombæring, fik måske en halv times tørretid.

Det er jo kun for syns skyld og dykkersømmene holder godt. Man bruger jo 18g på dørlister og de tror jeg bliver udsat for betydeligt mere end loftslister. 18g bliver stort set usynlig og hvis man så giver en sidste omgang med olie/bejdse efter opsætning, forsvinder den helt.
 
  • Synes
Byggastuga og 2 andre
  • Laddar…
Burde man ikke kunne konstruere en fixture, så man kan skrue fra "bagsiden" i lidt større paneler og så skrue dem op i loftet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.