Hej

Der er for nylig blevet bygget en mur på grænsen mellem min og nabogrunden, så naboen kunne sprænge klippe væk for bebyggelse.

Efter at min grund er blevet opfyldt, så jeg i dag, at der er tre store revner i muren.

1. Hvad kan det skyldes? Måske nåede den ikke at hærde tilstrækkeligt længe, inden den blev opfyldt?

2. Kan det udbedres, eller skal de lave muren om fra begyndelsen?

Med venlig hilsen,

Peter

• Betonmur med tre store revner, omkranset af lyserød cirkel. Murens overflade viser tegn på skade, omgivet af jord og sten.
  • En betonmur med en stor lodret revne markeret med pink cirkel. En rød bygning og træer i baggrunden.
  • Sprække i nyopført betonmur, fremhævet med lyserød linje, muligvis på grund af utilstrækkelig hærdning før genopfyldning.
  • Revner i betonmur markeret med lyserød streg, opstået efter genopfyldning af jord mellem naboens og Peters grund.
Det kan ikke rettes, men på den anden side er det sandsynligvis kun af æstetisk betydning. Det ligner en pladsstøbt mur. At det revner sådan behøver ikke betyde, at noget er galt. Med en så høj mur er det næsten uundgåeligt, at jorden sætter sig lidt bagefter. Hvis man ikke bruger forspændt armering, kan små revner opstå på den måde. Armeringen bør dog holde det sammen også fremover.

Den er platsbygget, men med en solid bundplade i cement, så da burde vel ikke jordens sætning påvirke så meget?

De genopfyldte 3-4 uger efter støbning. Kan det have påvirket? Det kræver måske længere tid for at hærde?

• Synes
Tsun
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Det går inte att åtgärda men å andra sidan så är det troligen bara af æstetisk betydelse. Det ser ud som en pladsstøbt mur. At det revner sådan behøver ikke betyde, at noget er galt. Med en så høj mur er det næsten uundgåeligt, at jorden sætter sig lidt bagefter. Hvis man ikke bruger forspændt armering kan små revner opstå på den måde. Armeringen bør dog holde det sammen også fremover.
Hvad er forspændt armering?

Hvor lang er muren? Ved lange konstruktioner plejer man at indsætte dilatationsfuger, som tager højde for sætninger og betonens svind. Forspændt armering betyder, at armeringen er i stræk, indtil betonen er hærdet, kan sammenlignes med at man trækker en topstykskrue til et bestemt moment for at strække stålet.

M Mats Lj sagde:
Hvor lang er muren? Ved lange konstruktioner plejer man at indsætte dilatationsfuger, som kan optage sætninger og betonen’s krympning. Forenspændt armering betyder, at armeringen er i spænding, indtil betonen er hærdet, kan sammenlignes med at man strammer en topstyksskrue til et bestemt moment for at strække stålet.
35-40 meter

Har du ingen samlinger på 35-40m mur så er det helt uundgåeligt med revner af den slags. Det er nok, at jorden synker en tiendedel mm i enderne for at få en betydeligt større revnedannelse i midten øverst på muren.

Beton er god til at optage trykkræfter men dårlig til trækkræfter. Desuden meget sprødt.

Det er ikke sprækker som følge af sætning, men krympsprækker som følge af for lange støbeetaper og måske ikke tilstrækkelig med langsgående armering for at balancere krympkræfterne.

I dette tilfælde er der ingen fare ifølge min vurdering, det burde være tilstrækkeligt at fylde med reparationsmørtel.

W witten sagde:
Det er ikke sprækker som følge af sætning, men krympsprækker som følge af for lange støbeetaper og måske ikke tilstrækkeligt med længdegående armering for at balancere krympkræfterne.

I dette tilfælde er det ikke farligt efter min vurdering, det burde være nok at fylde med reparationsmørtel.
Hvad er en støbeetape?

Man deler lange støbninger i etaper, lader en del hærde (og krympe) inden man støber den næste.

Ok det vigtige for mig er, at muren holder sammen de næste 20 år, hvad tror I om holdbarheden givet, at der allerede nu er sprækker?

Revnerne leder vand ind til armeringen, som ruster og sprænger betonen. Det var derfor, jeg anbefalede reparationsmørtel.

P
Men hvordan får man ind brug i en revne, der ser ud til at være mindre end 1mm bred?

W witten sagde:
Sprækkerne leder vand ind til armeringen, som ruster og sprænger betonen. Det var derfor, jeg anbefalede reparationsmørtel.
Hvor lang tid tager det givetvis, før det sker?

Hvor lang tid tager det for betonen at krympe færdigt og alle revner, der vil opstå, er dukket op?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.