Hej!
Jeg har to revner i væggen i mit fyrrum.
De er ret lange, og man ser intet på ydersiden af huset, den del af væggen der er over jorden. Jeg gætter på, at tidligere ejere har stablet brænde uforsigtigt og skabt en lille revne, som så er vokset. Jeg vil mene, at den var der, da vi flyttede ind i huset for lidt mere end et halvt år siden, men der har været så meget at tænke på, så jeg husker det ikke definitivt.
Se billeder af revnerne.
Hvordan udbedrer jeg dette på bedste måde? Jeg bekymrer mig ikke om det er æstetisk, det skal bare holde godt.
Jeg har to revner i væggen i mit fyrrum.
De er ret lange, og man ser intet på ydersiden af huset, den del af væggen der er over jorden. Jeg gætter på, at tidligere ejere har stablet brænde uforsigtigt og skabt en lille revne, som så er vokset. Jeg vil mene, at den var der, da vi flyttede ind i huset for lidt mere end et halvt år siden, men der har været så meget at tænke på, så jeg husker det ikke definitivt.
Se billeder af revnerne.
Hvordan udbedrer jeg dette på bedste måde? Jeg bekymrer mig ikke om det er æstetisk, det skal bare holde godt.
Svært at vide. Det har sprunget, fordi det har bevæget sig. Men bil væk pudsen, rens alt løst med en mejsel, støvsug og smid nyt mørtel på i et par omgange. Om nogle år har du svaret på, om det var en engangsgrej, eller om væggen fortsætter med at bevæge sig.
Alle gamle støbte og murede kældre får nogle revner, og eftersom dine er i fyrrummet, er de sandsynligvis kommet af, at væggen har udvidet sig noget af varmen i de årstider, hvor fyret har kørt mere.L Laniel sagde:
Derefter afkøles væggene og krymper.
Det ser ikke ud som om sætninger har forårsaget dine!
Børst grundigt med stålbørste og bank evt. løst siddende puds af, og spartel op med almindelig Reparationmørtel (det er for tyndt til at reparere med puds).
Sandsynligvis har du "skalvægge" i kælderen, dvs. 2 murede/støbte lag væg med luft imellem, derfor ser du ingen revner udefra.
Jeg fyldte de store revner med C-brug. Har nogle revner i den størrelse, du sendte billeder af også, men dem har jeg ikke bekymret mig om. De er for smalle til at fylde med C-brug, synes jeg. Men måske har nogen anden her bedre argumenter om dem.L Lolpodajj sagde:
Klik her for at svare