Denne her? Iofs måske ikke nogen større belastning derude, men det vidner måske om, at andre ting også kan være lidt mærkelige?

Ventilationsgitter under terrasse med træbjælker, mulig kilde til bekymringer om konstruktionens stabilitet.

• Synes
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
useless useless sagde:
Denne her?
eneste belastning der er lidt tækkende trall

Jeg har bygget et dusin limtræskonstruktioner professionelt og har haft mange diskussioner med konstruktører angående revner.

Havde dette været mit, ville jeg ikke have gjort nogen foranstaltning overhovedet.
Men TS kan skrue skruer i for seler og livrem hvis det føles bedre.

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Det som bekymrer mig er, at man tilsyneladende har brugt ubehandlet træ i en udendørskonstruktion, og det ser ikke ud til, at der er nogen vandafvisende behandling overhovedet (tilbage). Muligt, at der var instruktioner om dette ved byggeri, som så er blevet glemt (tidligere ejer?), men jeg tænker, at TS måske burde overveje, om det ikke skulle vaskes og olieres i det mindste, da det både er udsat for fugt og sollys.

Men jeg er ingen konstruktør :)

• Synes
heimlaga
  • Laddar…
😅
Taknemmelig for alle, der tager sig tid til at svare i tråden. Lidt svært for mig at forholde mig til svarene dog, som spænder fra "ingen problemer, skru lidt for ro i sindet" til "alt skal udskiftes". 😄

Antager, at vi må få nogen ud for at tjekke stedet. Er bare lidt skeptisk og tænker, at de kan have et eget incitament til at mene, at det skal udskiftes, for at få mere arbejde & indkomst?

I, der tilhører "riv & byt"-gruppen - hvad er worst case scenario? Hvis vi skruer lidt som foreslået, er der så risiko for, at vi ignorerer et problem, der vil føre til, at terrassen en dag pludselig kollapser, når vi ligger i spabadet?

Efter lidt efterforskning lader det til, at stolperne var trykimprægnerede, men det måske vejr & vind slider væk med tiden?

Hvis du trækker i skrue, har du ikke den styrkeklasse, der er foreskrevet. Jo, det kan holde eller ikke. Det er dit spabad og dig, der sidder i. Værd at tage chancen?

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
I bund og grund handler det om tidsaspektet.

Lige nu er det roligt, hvis du sikrer med nogle skruer eller søm.

På 60 års sigt er alle trækonstruktioner udendørs uden tag dødsdømte.

Et eller andet sted midt imellem kommer spørgsmålet om træet er imprægneret eller ej, og om limet er vejrbestandigt.

Normalt undgår man at bruge trykimprægneret i bærende konstruktioner, fordi træet bliver skørt og svagt af imprægneringsprocessen. At lime trykimprægneret er heller ikke altid så pålideligt. Derfor og af omkostningsmæssige årsager kan man mistænke, at byggerne kan have brugt almindeligt uimprægneret træ, og så er det på forhånd dømt til at rådne og falde sammen. Så kan vi hver især forsøge at gætte, hvor længe det tager, før det falder sammen. Det tager nok et antal år endnu.

Hele konstruktionen giver indtryk af den slags konstruktioner, som det plejer at blive, når kunden bestiller noget, der ikke kan bygges holdbart, hvorefter bygherren gør, som han bliver bedt om, og tænker, at det alligevel ikke er hans problem.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Uden at have set hele konstruktionen og at jeg absolut ikke er en professionel, lyder det måske som et større projekt end nødvendigt at skifte stolperne (vigtigt at badet er tomt).

Jeg som amatør skiftede 4 stolper til min altan/afdækning uden større problemer, så jeg gætter på, at en professionel gør det relativt hurtigt. Selvfølgelig helt afhængigt af hvordan alt er skruet sammen.

Bjælkeskoene har støtte af en ekstra regel.
Denne regel er fastgjort med gennemgående skrue og møtrik.

Man ser i hvert fald to på billederne/stolpe.

Det er din pung..
Skrue eller en ekstra gennemgående skrue er mit råd.

• Synes
white_cheese og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Om du drar i skruv så har du ikke den hållfasthetsklass som er foreskrevet. Visst det kan holde eller ikke. Det er dit spabad og du som sidder i. Værd at chancen?
Det afhænger jo selvfølgelig af, hvad jeg tager chancen med. Og det er jo lidt det spørgsmål, jeg forsøger at få svar på. Værd at tage chancen med at falde ned og skade hele familien - naturligvis ikke. Værd at tage chancen med, at revnerne bliver mere synlige og det bliver grimere - ja, det kan det vel være.

H heimlaga sagde:
I grunden handler det om tidsperspektivet.

Lige nu er det roligt, hvis du sikrer med nogle skruer eller søm.

På 60 års sigt er alle trækonstruktioner udendørs uden tag dødsdømte.

Et sted midt imellem kommer spørgsmålet om træet er imprægneret eller ej, og om limet er vejrbestandigt.

Normalt undgår man at bruge trykimprægneret i bærende konstruktioner, da træet bliver skørt og svagt af imprægneringsprocessen.
At lime trykimprægneret er heller ikke altid så pålideligt.
Derfor og af omkostningsmæssige årsager må man jo mistænke, at byggerne kan have brugt almindeligt ubehandlet træ, og så er det på forhånd dømt til at rådne og falde sammen. Derefter kan vi hver især forsøge at gætte, hvor lang tid det tager, før det falder sammen. Det tager sikkert et antal år endnu.

Hele konstruktionen giver indtryk af den slags konstruktioner, som det plejer at være, når kunden bestiller noget, der ikke kan bygges holdbart, hvorefter bygherren gør, som han bliver bedt om, og tænker, at det alligevel ikke er hans problem.
Der kan man bare se. Jeg som amatør tænker selvfølgelig, at imprægneret holder bedre end ikke imprægneret. Men så ansættes bare træet på forskellige måder med eller uden imprægnering altså.

At rådne ser det ikke ud til, og efter hvordan det ser ud på billederne fra da huset var nyt, må man mistænke, at stolperne alligevel er imprægnerede, da de skinner i grønt. Men det bidrager måske til, at de i stedet sprækker. 🤷‍♀️

Mit spørgsmål nu er vel mere, hvor stor risikoen er, hvis man nøjes med at light-tiltage (skrue el lign). Risikerer vi, at det en dag pludselig kollapser under vores fødder, eller vil det gradvist blive tydeligt den dag, det er uundgåeligt at skifte stolperne?

Husfirmaet, vi byggede med, havde arkitekt, der tegnede ud fra vores ønsker. Jeg husker ikke, at vi pressede stærkt på for at få terrasse på førstesalen, men det var måske den naturlige følge af, at vi har køkken & stue på førstesalen, så arkitekten tænkte (korrekt), at det var logisk at forlænge det med en udendørs plads på samme plan. Det er muligt, at vi også foreslog det, men det var ikke noget, vi ville have kæmpet for, hvis de havde sagt, at det var en risikokonstruktion.
Byggefirmaet/konstruktøren har alligevel gjort et solidt stykke arbejde med pæle nedstøbt i jorden, så det er ligesom ikke et sjuskebyggeri ud fra mit ukyndige perspektiv.

V Villa1949 sagde:
Uden at have set hele konstruktionen og at jeg absolut ikke er professionel, så lyder det måske som et større projekt end nødvendigt at skifte stolperne (vigtigt at badet er tomt).

Jeg som amatør skiftede 4 stolper til min altan/skærmtag uden større problemer, så jeg gætter på, at en professionel gør det relativt hurtigt. Naturligvis helt afhængigt af, hvordan alting er skruet sammen.
Det er tydeligt ikke så let, som det ser ud. De oprindelige stolper går måske "let" at skifte, men hylden, som spabadet hviler på, blokerer skruerne til oprindelsesstolperne, så udover at spabadet skal tømmes og flyttes, skal hele hylden demonteres. 😖

Som du selv har sagt, er der en stor spændvidde i svarene, og årsagen er nok, at vi ikke ser helheden, men kun nogle detaljer.

(Som at den der spikplade ser ud til at have rustne skruer, hvilket ikke burde ske uanset dimensionering)

Mit råd ville være at tage imod de forslag, du får her, men også at hente en kyndig snedker til at inspicere det hele.

For eksempel kan du få en, du betaler for at gennemgå situationen.*
Hans fund afgør derefter, hvordan I går videre. Er det forkert materiale/konstruktion osv., er det måske noget, der stadig kan dækkes af byggeskadeforsikringen, afhængigt af hvordan det blev bestilt.
Der er jo stadig 1 år tilbage på den.

*) Dvs., han skal have samme betaling, uanset om han mener, alt skal rives ned, eller bare piftes op, så der ikke ligger noget egeninteresse i at gøre det ene eller det andet.

• Synes
white_cheese
  • Laddar…
W white_cheese sagde:
Det er tydeligt ikke så let, som det ser ud. De oprindelige stolper kan måske "let" skiftes, men hylden som spabadet hviler på blokerer skruerne til oprindelsesstolperne, så udover at spabadet skal tømmes og flyttes, skal hele hylden demonteres. 😖

Glem snedker.
Det er lotteri om de har den nødvendige viden om limträ eller ej.
Med største sandsynlighed ikke...

Det er den du købte tjenesten af du skal kontakte, der findes kontakt til producentens konstruktør.

Eller kontakt fx Setra og se om de vil hjælpe dig gratis...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.