Fundet tegningerne nu - der står, at stolperne skal være L40. Efter hvad jeg forstår, er det klassificering til udendørs brug? Er det muligt at finde ud af, om stolperne er L40? Hvis de er L40, hvad indebærer det i denne sammenhæng?
Har du tegningerne og i så fald hvad angives for stolperne? Har du ikke tegningerne så send billederne til konstruktøren og spørg om det er det rigtige materialevalg.
Det er godt at vide, hvad der faktisk skal være der, før man skifter, og skal det være limträ, så ser det fra billederne ud, som om man ved, hvem der har gjort fejl. Er det tilfældet, hvorfor skal man som kunde så belønne byggesjusk ved at betale for at fikse det selv?
Har du tegningerne, og i så fald, hvad angives der for stolperne? Har du ikke tegningerne, så send billederne til konstruktøren og spørg, om det er det rigtige materialevalg.
Lad være med at skændes og lede efter skyldige. Tøm badet, stempel op og skift søjlerne bare. Det går betydeligt hurtigere og er billigere end at processe
😅 Ja, hvis det er et enkelt job, kan man jo tænke sådan… Jeg som er totalt uhåndværker, ved ikke engang hvor jeg skal begynde at lede efter nogen som kan udbedre det, og som indser at hele vores terrasse hviler på 9 sådanne stolper (dvs det er ikke kun under spabadet, selvom det er der det ses mest), synes det føles som et gigantisk projekt i stil med “jamen det er jo bare at operere den der hjernetumor væk”, dvs følelsen er ikke så “bare”. Men er det enklere end jeg tror, så er det jo godt!
Så synes jeg det er lidt sure penge HVIS husfirmaet fx har brugt indendørsstolper udendørs. Men er det normalt at det bliver sådan efter et stykke tid, så er det selvfølgelig bare at acceptere situationen.
L40 er styrkeklasse, men intet limtræ kan efterlades ubehandlet udendørs.
Der findes trykimprægnerede limtræssøjler, både NTR B og NTR A-klassificerede. NTR A fra Holmen burde absolut klare sig ubehandlede udendørs, tænker jeg.
GL28h iofs, ved ikke om det klassificeres som L40 også, uklar dokumentation jeg finder. Men tror dette er NTR B træet, det som er NTR A står der C24 på hvilket er lidt mærkelig klassificering på en limstolpe.
Dette er første gang, jeg er stødt på L40 klassen. Ældre standarder nævnte GL38, som blev trukket tilbage på grund af den lave tilgængelighed af det savet træ, der var nødvendigt til produktionen. Det faktum, at disse meget høje klasser bruges til store formatelementer, får mig til at undre mig over at bruge dem her. Den, der designede det, overdimensionerede strukturen, hvilket kan ses på billederne - en enorm limtræsbjælke, der kun understøtter terrassen? Hvorfor? Standarden (hvad han foreslog @jishi) c24/GL24c ville være tilstrækkelig her
Wwhite_cheese sagde:
tycker det känns som ett gigantiskt projekt
Nej... du har meget god adgang nedenfra. Selvfølgelig afhænger det af tilstanden af resten af strukturen. Men hvis du skal erstatte selv alle stolper med denne type installation, er det ikke særlig kompliceret.