Vi har et spabad (=tungt) som står på en nedsænket hylde under vores terrasse. Den hviler ikke på jorden, men står på stolper. Da vi lavede anordningen, havde vi en konstruktør, der tegnede på, hvordan kræfterne skulle optages, hvilke dimensioner der var nødvendige osv., så den del bør stemme.

Selve terrassen er bygget samtidig med huset, af et seriøst husfirma, 2016. Hylden til spabadet er efterkonstrueret 2022. Terrassen, og dermed spabadet, hviler på stolper, der går fra bjælker under terrassen, ned til betonklodser under jord. Nu ser vi, at der begynder at komme vertikale revner i disse stolper (se billeder). Er det noget, vi bør bekymre os for? Er det noget, der skal udbedres, og i så fald hvordan? Eller er det bare æstetisk? Træet i øvrigt ser godt ud, ikke rådnet eller noget.

Tak på forhånd for gode råd!

• Træterrasse på stolper med betonplinter; synlige lodrette sprækker i stolperne under en nedsænket hylde med spabad, omgivet af grønt græs og grussti.
  • Stolpe af træ med synlige vertikale sprækker og en metalbeslag ved en terrassekonstruktion.
  • Træstolpe med lodrette sprækker, del af terrassekonstruktion, omgivet af græs og grus, med baggrund af grøn landskab og træer.
T
Det ser ud til at være homogent træ og ikke limtræspæle, og så er der ingen fare - der vil komme overfladiske revner med tiden i dem. Var det limtræ, hvor limfugerne revner op, så er det ikke godt, men det ser som sagt ikke ud til at være det?

• Synes
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
Jeg siger tværtimod. Det er limträ som er begyndt at sprække i limningen. Få nogen til at kigge på det er mit råd.

• Synes
MultiMan og 7 andre
  • Laddar…
T
Matti_75 Matti_75 sagde:
Jeg siger det modsatte. Det er limtræ, der er begyndt at revne i limningen. Få nogen der kan kigge på det er mit råd
Du har nok ret!

Jeg syntes, jeg så hele knaster på en side, men når jeg forstørrer, så ser det mere ud som limtræsstolper...

Så bør man nok forstærke eller udskifte dem.

• Synes
white_cheese
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Jag siger det modsatte. Det er limträ, der er begyndt at sprække i limningen. Tag en ekspert til at kigge på det er mit råd
Hvem (hvilken fagkategori) tager man til at kigge på det?

T Testarn sagde:
Du har nok ret!

Jeg syntes, at jeg så hele kviste over en side, men når jeg forstørrer, så virker det mere som limtræsplader...

Så bør man nok forstærke eller erstatte dem.
De er forstærket, da vi byggede "hylden" - man ser planken, der går langs med højrekant af søjlen, men det er måske ikke tilstrækkeligt...

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
W white_cheese sagde:
Hvem (hvilken faggruppe) tager man derhen for at se på det?
Konstruktøren som I hyrede, bør have en ansvarsforsikring, der kan bruges, når der er opstået fejl i beregningerne/anvisningerne.

W white_cheese sagde:
Hvem (hvilken erhvervskategori) tager man med for at tjekke det?
En konstruktør eller en dygtig fagmand. Dit eneste alternativ som jeg ser det er at udskifte stolperne.
Støt op om balkonen for derefter at kunne udskifte stolperne.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
W white_cheese sagde:
De er forstærkede, da vi byggede "hylden" - man ser planken, som går langs med højrekant af stolpen, men det er måske ikke tilstrækkeligt...
Formentlig ja men et følsomt punkt i konstruktionen. Hvis det begynder at rådne der i fremtiden.

Som skrevet @Matti_75 skal du skifte stolperne. Den forkerte lim blev brugt til at lime dem, fordi de delaminerer ved limpunktet. Desuden, som du kan se nedenfor, er lagene limet "til fronten" langs længden i stedet for at bruge mikro-samlinger. Dette ser ud til at være lavet af entreprenøren selv og ikke købt fra certificeret materiale.
Træplanker med synlige limlinjer, hvor lagene er limet langs længden uden mikro-samlinger, står på grus og græs i en have.

S sturnus sagde:
As wrote @Matti_75 you must change posts. The wrong glue was used to glue them because they delaminate at the glue point. Moreover, as you can see below, the layers are glued "to the front" along the length instead of using micro-joints. This looks like it was made by the contractor himself and not purchased from certified material.
Nja, nu gætter du nok lidt, så jeg føler, at jeg kan fortsætte gætteriet...
Det er en helt almindelig limtræpæl, fabriksfremstillet og limet helt efter standard og med korrekt lim, men til indendørs brug, så bliver det sådan der.
Det man ønsker til udendørs brug er en pæl klassificeret til udendørs brug (og med lim til udendørs brug) eller en massiv pæl.

• Synes
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Konstruktøren som I hyrede, bør have en ansvarsforsikring, der kan bruges, når der er blevet fejl i beregningerne/anvisningerne.
Jeg mistænker, at vi måske sidder med Sorteper alligevel... Konstruktøren, der tegnede huset, havde jo ikke planlagt for spabadet og kan sikkert henvise til, at det er en uplanlagt belastning. Og konstruktøren, der regnede på spabadet, kan jo ikke lastes for, om de eksisterende stolper var forkerte (som foreslås i øvrige svar i tråden). Gætvis ender vi imellem, tænker jeg prøvet... 🫤

Matti_75 Matti_75 sagde:
En konstruktør eller en dygtig håndværker. Dit eneste alternativ som jeg ser det er at udskifte stolperne.
Støtte op altanen for derefter at kunne udskifte stolperne
Føles jo opmuntrende... 🙄
Men tak for svaret - så må vi tænke over det!

K Kontoristen7 sagde:
Nja, nu gætter du nok lidt, så jeg føler, at jeg kan fortsætte gætteriet...
Det er en helt almindelig limtræsøjle, fabriksfremstillet og limet helt i henhold til standarden og med korrekt lim, men til indendørs brug, så bliver det sådan.
Det, man vil have udendørs, er en søjle klassificeret til udendørs brug (og med lim til udendørs brug) eller en massiv søjle.
Hvad er sandsynligheden for, at det er en korrekt søjle, men at det alligevel bliver sådan her? Altså at det er "normalt" slid?

Hvis det er forkerte søjler, kan vi måske muligvis køre det mod husfirmaet, men er det bare uheld, skal de naturligvis ikke bebrejdes for det.

K Kontoristen7 sagde:
Nja, nu gissar du nok lidt så jeg føler, at jeg kan fortsætte gætteriet...
Det er en helt almindelig limtræspæl, fabrikslavet og limet helt efter standard og med korrekt lim, men til indendørs brug, så bliver det sådan.
Det, man vil have udendørs, er en pæl klassificeret til udendørs brug (og med lim til udendørs brug) eller en massiv pæl.
Glued wood is not produced with glue on the inside! In addition, the thickness of the panels in these posts is also not typical. A properly made element should crack along the grain, and not delaminate at the glued joint. This definitely indicates poor gluing!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.