4,452 læst ·
17 svar
4k læst
17 svar
Revne ved hængsel i saunadør
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Der blev en stor revne, da jeg skulle skrue en karmskrue i den nye saunadørs karm. Desværre er revnen præcis i højde med det øverste hængsel.
Vi er lidt usikre på, hvor bekymrede vi skal være for bæreevnen nu. Og hvad man kan gøre ved det. Hvad siger I, hvad tror I? Holder det? Og hvad kan man gøre ved det? Hvis ikke andet end at købe en ny dør.
Vi er lidt usikre på, hvor bekymrede vi skal være for bæreevnen nu. Og hvad man kan gøre ved det. Hvad siger I, hvad tror I? Holder det? Og hvad kan man gøre ved det? Hvis ikke andet end at købe en ny dør.
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Billede kommer i morgen, når jeg tager ud til sommerhuset.
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 257 indlæg
Nej det der er ingen fare. Hvis du vil have fjernet spalten i revnen, kan du købe et 14mm træbor og bore hullet op. Og så skrue karmskruen i igen. Så burde det krybe tilbage.
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Det jeg mest bekymrer mig om er bæreevnen, da revnen er præcis der, hvor dørens øvre hængsel sidder. Desuden blev døren ikke 100% lige, typisk 98%. Men hvis man åbner den tunge glasdør lidt, fortsætter den langsomt ud et stykke. Det betyder jo, at der konstant er en lille vægt fra hængslet og karmen, hvor revnen er.
Findes der noget superlim eller en anerkendt metode, man kan bruge for at stabilisere det mere?
Findes der noget superlim eller en anerkendt metode, man kan bruge for at stabilisere det mere?
Intet at bekymre sig om, den kommer absolut ikke til at løsne sig. Det ser dog ud til, at du kan skrue karmskruen længere ind for at få karmpluttarna på plads. Det du kan gøre for at fjerne revnen er at fylde den med trælim blandet med spån eller snedkerspartel.
Har du ikke fået det lige, og det er skruen med revnen, der skal justeres. Hvis det er tilfældet:
Bor et nyt 14 mm hul ca. 5 cm over den eksisterende karmesskrue.
Fjern karmesskruen med revnen og juster karmen, skru derefter en karmesskrue ind i det nyborede hul.
Skær en træpløk til, påfør lidt lim, og bank den i det gamle hul. Skær den lige med karmen.
Dørkarme skal sidde lige, og ingen døre skal åbne/lukke sig selv, det hører til en hjemmehåndværkers stolthed
Bor et nyt 14 mm hul ca. 5 cm over den eksisterende karmesskrue.
Fjern karmesskruen med revnen og juster karmen, skru derefter en karmesskrue ind i det nyborede hul.
Skær en træpløk til, påfør lidt lim, og bank den i det gamle hul. Skær den lige med karmen.
Dørkarme skal sidde lige, og ingen døre skal åbne/lukke sig selv, det hører til en hjemmehåndværkers stolthed
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Tak for meget godt svar! Det her skal nok ordne sig.
Sværere bliver det at få døren rett så dørbladet ikke kører ud af sig selv. Der bliver mange nye huller der skal bores da. Får se hvordan vi gør med det. Om det måske går at justere alligevel på en eller anden måde. Det er meget lidt det handler om, og træ er jo et bøjeligt materiale. Hvis nogen har tips omkring dette må man gerne dele det også.
Sværere bliver det at få døren rett så dørbladet ikke kører ud af sig selv. Der bliver mange nye huller der skal bores da. Får se hvordan vi gør med det. Om det måske går at justere alligevel på en eller anden måde. Det er meget lidt det handler om, og træ er jo et bøjeligt materiale. Hvis nogen har tips omkring dette må man gerne dele det også.
Hvis du ikke har satt foder, hvilket billedet tyder på, er det en let sag at justere døren, bare løsne karmskruerne og gøre det om. De gamle huller i væggen, som skal flyttes, slår du træplugger i og derefter vejer du karmen ind og borer nye huller til karmskruerne. At forsøge at bøje en karm er ingen god løsning, den skal vejes ind og derefter fastgøres med karmskruer. Man lærer gennem fejl, og man lærer endnu mere, når man retter dem 
Medlem
· Stockholm
· 981 indlæg
Okay, skal altså finde 14 mm trædyvler
Hvis du løsner karmen, borer du ikke nye huller i den, men bruger de gamle, undtaget hullet med revnen, som bliver et nyt flyttet hul.
Der, hvor du har brug for at fylde igen, er skruehullerne i væggen, som ikke sidder rigtigt, gør du ikke det, og borer, risikerer du, at boret driver ind i det gamle skruehul. Og du behøver sandsynligvis ikke flytte alle karmeskruernes huller i væggen, kun dem der kræves for at få den rigtigt og i niveau.
Jeg plejer at snitte pinde og slå dem ind i hullerne, evt. forkæle mig selv med lidt lim på dem, men det fungerer fint uden.
Der, hvor du har brug for at fylde igen, er skruehullerne i væggen, som ikke sidder rigtigt, gør du ikke det, og borer, risikerer du, at boret driver ind i det gamle skruehul. Og du behøver sandsynligvis ikke flytte alle karmeskruernes huller i væggen, kun dem der kræves for at få den rigtigt og i niveau.
Jeg plejer at snitte pinde og slå dem ind i hullerne, evt. forkæle mig selv med lidt lim på dem, men det fungerer fint uden.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 indlæg
Blomsterpinde plejer at fungere godt i større skruehuller