Monterede for ca. to uger siden en limtræsbjælke ca. 4,5 m indendørs (erstattede bærende indervæg). Støttet på træstolper i hver ende. Vinkeljern er skruet mellem bjælke og loftbjælker. Har nu opdaget længdegående revner på den ene side af bjælken i dag ca. 50-60 cm lang. Ikke gennemgående. Er dette normalt? Kan det have med fastgørelsen at gøre? Er der nogen fare, eller er det bare normale spændinger?

Synes det lyder som om du har overskredet bjælkens tværkraftskapacitet. Hvilket ikke er OK. Kan ikke forestille mig, at det har med fastgørelsen at gøre. Men om der er risiko for brud eller ej, kan jeg ikke svare på. Hvor stor er nedbøjningen?

Det er i princippet ingen nedbøjning, nogle mm måske, men intet målbart med et laserpass.

Hvor sikker er du på, at du har den rigtige dimension? Har du fået beregninger af en byggn. ingeniør?

Hvad er det for en dimension, og hvordan ser belastningen ud? Dvs spændvidde, evt. bærende vægge ovenpå?

Lyder som om du ikke har den rette dimension på den, der skal absolut ikke være nogle revner i den. Synes du skal tage kontakt med en bygg ing., som kommer og kigger på det.

Hvis der er en nedbøjning på nogle mm er det ret meget, eftersom man plejer at dimensionere efter at nedbøjningen y ikke skal være større end L/300. Hvis du måler nedbøjningen og giver mig dimensionerne på bjælken og træets kvalitet kan jeg regne ud om du overbelaster den.

3 mm nedbøjning på midten. Dimension 360x120 4.5m L40.
L/300 giver jo en maksimal tilladelse nedbøjning på 15 mm.

Sprækken er desuden i midten af bjælken (set fra siden). Overbelastning burde give en sprække i underkanten.

Staffans2000
hebbe sagde:
Revnen er desuden i midten af bjælken (set fra siden). Overbelastning burde give en revne i underkanten.
Min teori. Ved overbelastning vil revnen sandsynligvis opstå i midten, da den øvre del af bjælken komprimeres, mens den nedre udstrækkes (hedder det sådan?).

Tørrerevne er et andet alternativ.

staffan

Kan du ikke lægge et billede op af sprækken, så er det måske lettere, når man ser..

// Per

Rent spontant så synes jeg det lyder svagt, men jeg er ikke konstruktør.

Hvis vi antager, at det er et mellemdæk, har du sandsynligvis i øjeblikket kun en brøkdel af den last, som det skal være dimensioneret til (200 kg/kvm). Den last når man i praksis kun op på, når du har hele familien på besøg, men det skal være dimensioneret til det i alle tilfælde.

Sprække i midten beviser, at du har overskredet bjælkens tværkraftkapacitet.

Har meget svært ved at se, at bjælken skulle være overbelastet uden at vise nogen nedbøjning. Kan ikke den tørre årstid skabe tørresprækker i limtræ?
Vil forsøge at lægge et billede af sprækken op inden længe.
Efter min mening har en bjælke belastet med en udbredt last mindst påvirkning i midten af bjælken.

Jo, hvis jeg husker rigtigt fra styrkelæren (længe siden) blev den kaldt for neutrallinje

• Synes
Rickard von Essen
  • Laddar…
I
En horisontal revne i bjælkens neutrale linje betyder absolut ikke overskredet bæreevne. Skjoldrevner kan forekomme hvor som helst på bjælkens højde, men risikoen er mindst i det neutrale lag, hvor trækkræfter i underkanten skiftes til trykkræfter i overkanten (omvendt over støtte). Eller rettere sagt: risikoen er størst, hvor længdeændringen er størst. Og det burde være inden for 1/4 af højden fra under- henholdsvis overkant til respektive kant.

En anden og mere sandsynlig forklaring (da bjælken ikke bøjer nedad og revnen ikke er gennemgående) er, at det er en produktionsfejl med manglende limning mellem lamellerne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.