Tjena.

Jeg har misset dette i de år jeg har boet i huset, men på det seneste, læs månederne, er jeg begyndt at bekymre mig lidt for en revne i en ydervæg i kælderen. Var nede og bankede på det lidt i dag og får løsnet hele fugemassen mellem stenene. Huset er fra -52 så jeg aner ikke, hvad det er for materiale det er muret med, det er tykt i hvert fald. Det ser ud som om, det har været repareret tidligere, da længden på revnen er mørkere end resten af væggen.

Hvad gør jeg ved dette?
Væg med revner og ujævn pudsning, delvis synlige mursten i baggrunden, taget i en byggekontekst.

En revne i en kældervæg, hvor mørtlen mellem stenene er faldet af. Væggen er af ældre murværk og virker tidligere repareret.
 
Ingen?
 
Billederne vises ikke for mig
 
Ikke? De vises for mig, men det er i øvrigt mig som har lagt dem ind.

Nu?

Væg med revner og ujævn pudsning, delvis synlige mursten i baggrunden, taget i en byggekontekst.
 
På den anden side af væggen, hvad er der der? trappe? jord/mark? noget andet?
 
Har ikke målt præcist men kældertrappens yderside, inderhjørne er der. Ellers er der ikke andet end jord og grus på det. Det er det ene yderhjørne på huset.
 
Hvordan er det med dræning? Ser jo ud til at være ret fugtbelastet og højt jordtryk der.
 
Dræningen er ikke noget, jeg har gjort noget ved, mere end at al vegetation er væk og erstattet med nogle dm makadam i stedet. Bor oppe på en bakke og har aldrig rigtig set behovet for at dræne om, da det ikke ses nogen steder. Jeg ved ikke, hvor længe det har set sådan ud, men det har været sådan i et stykke tid. Der stod en stor pokkers olietank der indtil for nogle år siden, da jeg skiftede kedel.
 
Gravede ude nu, og det er præcis i inderhjørnet på kældertrappen. Det er også revnet udvendigt. Det store hul derinde er præcis i hjørnet derude.

Hvad gør jeg ved det her nu?

Sprække i karnappvægs hjørne ved kældertrappe, udvist i udgravet område. Synligt brud og jord omkring, med metalrør til højre.
 
Kan være vægten fra trappen der trykker på.
 
Efter 60 år? Iof så bliver der vel sætningsskader i alt så småningom men alligevel.

Behøver jeg/hvad gør jeg ved det?
 
Nu har jeg fjernet alt på indersiden, der var løst. Det er repareret tidligere med helt forkert mørtel. Det er noget mørkt stenhårdt, så jeg forstår, hvorfor det er sprækket. Spørgsmålet er vel mest, om det var for længe siden, hvilket jeg egentlig antager, for jeg har ikke repareret det, og da jeg flyttede ind, stod der en stor olietank.
 
Spørgsmålet er jo, om det er en stoppet sprække eller igangværende?
 
Ja du, skidegodt spørgsmål.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.