Jeg er i gang med at rive et badeværelse ned, hvor man kunne se en lille vækst ved et rør, Anticimex målte fugtindholdet og sagde, at det var tørt og fint. Skønt, tænkte jeg. Så ville det jo kunne være, at det så fint ud, når jeg rev ned.
Men selvfølgelig ikke... Men et andet sted dukkede der grøn skimmel op på en regel og svag sort på en anden. Se billeder.

Jeg er gået i stå... Hvad er næste skridt? Og det ser ud til, at reglarne har en bærende funktion, hvilket ikke gør det helt let for mig at skifte dem selv. Hvilket jo var min første tanke at skifte dem alle. Eller findes der en anden vej?

Træramme med gule isoleringsmaterialer og tegn på sort mug på en underliggende bjælke i et badeværelse under renovation. Billede af vægstruktur med gult isoleringsmateriale og en træregel, hvor der ses grøn skimmel. Der er tegn på fugtskade og byggeproblemer.

Er træet råddent, eller er det bare overfladisk skimmel?

Ellers er det bare at sprøjte med et passende skimmeldræbende middel og lade det være.

Træet føltes friskt, da jeg prøvede med kniven.

Enig med RobZombie. Efter at man har konstateret hvor udbredt skaden er, kan man behandle med mögelgift hvis ikke selve træværket er skadet. Men vær omhyggelig og kontroller hvor stor skaden er.

Det der er intet at bekymre sig om, og det er desuden på den modsatte side af reglen set fra badeværelset, så det kommer ikke fra fugt fra badeværelset.

Det der så ikke specielt farligt ud, er de øvrige regler bare friske (kør en kniv i dem og se), så ville jeg bare have penslet på antimugmiddel og bygget til igen. Bor-ex osv. trænger jo ind på dybden af træet, så stopper du muggen, som trods alt er en levende svamp. Vær nøje med, at det får tørre ordentligt, så du ikke bygger fugt ind.

Lyder jo ret ufarligt. Kniven sidder fint i reglerne. Tid til at opmuntre sig selv og tage skridt. Skal se på skimmel dræbermiddel.

irisdotter sagde:
Lyder jo ganske ufarligt. Kniven sidder fint i reglerne. Tid til at opmuntre sig selv og iværksætte tiltag. Skal tjekke mugdræbermiddel.
Hvis du kigger, ser du intet på isoleringen, den er rigtig fin, så hvis det er et ældre løsvirkeshus, kunne det sorte endda have været der allerede, da man byggede huset. Ikke usædvanligt, at man kan se det i huse fra -60 og tidligere.

Hvis du kan få fat på en dampvasker, er det en fremragende måde at skimmelsanere :)

Tak for svarene. Helt klart beroligende.. i dag har jeg fået lidt eksperthjælp som bekræftede jeres tanker. Det sorte har med største sandsynlighed siddet siden det blev bygget og det er nok bare betonrester. Så de penge jeg så flyve væk i går har jeg nu sparet ind når jeg glad kan fortsætte selv. Hvordan man nu kan spare penge man aldrig har tænkt at bruge.

Snuslisa sagde:
Hvis du kan få fat i en damprenser, er det en fremragende måde at skimmelsanere på :)
hmm, kun med vandløsning? dvs tilføre endnu mere fugt til træ? dette er ikke noget jeg har hørt om mere end i badeværelser.

Jeg er glad for, at jeg slipper for at tænke i saneringsbaner i øjeblikket.

Giv dig da aldrig i kast med at renovere en ældre sommerhus. Der blev ofte brugt det, der var til overs eller lå tæt ved hånden. Men det tilhørte tiden og var tilpasset netop sommerhuset. Behøver ikke at betyde, at det ikke fungerer, men hvilken kreativitet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.