Hej.
Har et gammelt indendørs garage, der laves om til rum. Tykt betonplade, som desværre for mit behov hældede for meget. Besluttede at bryde halvvejs ud af gulvet og støbe nyt for at jævne ud på grund af lofthøjden.
Nu har jeg lidt travlt med at blive færdig samt ønsker lidt isolerende beton. Derfor har jeg valgt en selvtørrende Eps-cement/beton. Spørgsmålet er, hvordan underlaget skal forberedes?

Er det okay, hvis der ligger lidt støv, sten, betonrester tilbage? Har grovsuget det meste nu. Nogle gange hævdes det, at det skal være klinisk rent og primet. Nogle gange hævdes det, at det bare er at holde lidt fugtigt og så hælde betonen på.

Vil støbe ca. 8kvm 40mm Eps-cement, derefter flyde på 20mm på det.

Bliver ikke klog på det her. Har søgt meget, men ikke fundet noget.
Finja siger f.eks., at overfladen skal rengøres grundigt.
Men den er meget ru og ujævn, hvilket er godt for at betonen skal hæfte.

Vil bruge eps-350 fra bauhaus tænkte jeg.

• Et groft betongulv med synligt støv og snavs, der er delvist fejet med en kost med blå børster.
  • Gulvet i et inendørs garage med ujævn beton, revner og rester af støv. Forbereder sig til opbygning og udjævning med ny EPS-cement.
  • Råt, ujævnt cementgulv med synlige støv- og stenrester. En sort skovl ligger i forgrunden mod venstre.
Som I måske kan se på billederne, har jeg ikke brudt hele gulvet op, kun lidt over halvdelen.
Tanken er at støbe EPS op til samme niveau som det eksisterende og derefter flydespartle ovenpå for at få en jævn overflade.

Hele gulvet skal derefter have vandbåren gulvvarme via EPS-plader.

Huset står på klippegrund og har ikke haft nogen fugtindikation siden 1962, da det blev bygget.

D09
Jeg ville have støvsuget grundigt og primet inden ny støbning

Er dog ingen ekspert men vil tro, at det nye materiale ikke hæfter rigtigt uden ligger som en skorpe ovenpå..

Det er tricky at få epsen til at hæfte mod underlaget, jeg lykkedes i et rum og mislykkedes i et andet, det som kan være mest vigtigt er at sørge for at epsen ikke kan flyde op når du flydespartler, er jo mindre heldigt hvis det begynder at trænge ned under epsen.

Jeg skruede et ret stort antal skruer i underlaget som jeg fæstnede armeringsnettet til flydespartlen i, så nettet pressede epsen på plads.

Tænk på at der skal være ret meget flydespartel over epsen.

Senest redigeret:
Hmmm gode tanker. En anden tanke er at støbe med grovbeton i stedet og vente nogle uger i stedet.

Årsagen til Eps-cement er primært, at den er selvudtørrende, så jeg kan blive færdig hurtigere.

Pumba: Når du siger, at epsen ikke må flyde op, mener du så, at fordi den er så let, og hvis den ikke er "smeltet sammen" ordentligt med underlaget, så ligger den som en flydende "proppstykke" typ?

Omtrent så ja, flydespartel har jo en tendens til at krybe ind der, man mindst ønsker det, så der er jo altid en lille risiko for, at det finder ind under eps betonen, og så er der jo en stor risiko for, at det løfter, både fordele og ulemper. Jeg brugte det, da jeg fejlede i et rum, en spand med flydespartel med højere vandindhold, så det krøb ned og fyldte hulrum under eps'en, så ventede jeg en time og påførte flydespartel ovenpå som vanligt, så limede det første lag eps'en lidt fast.

I dit tilfælde ville jeg nok have forsøgt at få eps'en så plan som muligt og så lagt de sporbare plader direkte på og springe over flydespartel.

Med en slipstøbningssats kan du støbe tykkere end brug af flydebeton til en billigere pris og undgå at vente lige så lang tid som ved grovbeton.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.