Jeg skal rette op en 7m lang og ca. 2,5m høj ydervæg som er skæv og krum på forskellige måder, inden jeg monterer yderbeklædning.
Det er liggende træbeklædning, og reglerne i væggen er stående.
Eftersom liggende beklædning er ret afslørende, vil jeg gøre det så lige som muligt.

Den ene halvdel af de 7m dækker et varmt rum og er isoleret, den del har asfaboard udenpå reglerne.
Udenpå asfaboardet er det meningen at sætte lægter parallelt direkte ovenpå hver regel med asfaboardet imellem.

Den anden halvdel, som er tilbygget, dækker et koldt rum. Den halvdel er også isoleret, men med en vindspærre på ydersiden. Der sidder altså lægterne parallelt ovenpå reglen med kun vindspærre imellem.

Det var meningen fra starten at have en tyndere lægte, ca. 20mm.
Jeg har nu tænkt mig at shimse lægterne efter snoren og har derfor valgt en grovere lægte på 34mm for at undgå alt for mange shims og for at kunne fastgøre beklædningen i kun lægterne, så skruerne ikke trækker lægten mod reglen mellem shimsene.

Mine overvejelser:
1. Hvad shimser man med?
Jeg har brug for at shimse mellem 2 - 15mm.
En tømrer siger måske refleksmæssigt masonit. Men jeg ville gerne have bedre opløsning end 3-3,5mm-trin, og på de mindste steder er 3mm for meget.
Kan man bruge plastshimse fra Bygghandlen og hos f.eks. Biltema?
Er disse lavet til permanent montering som i dette tilfælde?
Det burde ikke være noget problem med UV-lys fra solen, da det er bag beklædningen, men kan plasten alligevel ældes og måske også reagere med asfaboardet?
Der findes runde justerbare plinter fra Plinto. Ifølge Plinto burde deres plast klare udemiljøer og den belastning, der primært kommer fra tilspændingsmomentet, når man monterer lægterne. Jeg spurgte dog ikke om eventuelle problemer med asfaboardet.
Meningen, tips?

2. Med 34mm lægte og cc 600mm mellem regler/lægte, hvor tæt behøver man at shimse?
Jeg tænkte at ende på maks 500mm.
Er det nok?

Taknemmelig for hurtig indput!

/L-O

Findes vel kiler at købe. Spånkil kan fungere men måske ikke tåler fugt lige så godt. Tror ikke der er nogen problemer med plastik heller.

For at rette væggen op, er det mave ud eller ind på midten. Du sætter en sømmeliste i absolut lod i hver hjørne og køber spoletråd, samme som bruges ved isolering af rør. Sætter et par skruer og spænder en tråd både oppe og nede, så har du alle de mål, der er nødvendige, og ser direkte, om det mangler plus eller minus. Mellemstykker gør sig med tilsavede stykker i samme mål som sømmelisten.

S Småbrukaren sagde:
Der findes vel kiler at købe. Spånkil kan fungere, men måske ikke tåler fugt lige så godt. Tror ikke, der er nogen problemer med plast heller.
Har været inde på kiler, men de fleste kiler skulle gerne være omkring 5-10mm, og standardkiler har en ret skarp stigning, så inden to kiler mødes under lægten, som er 70mm bred, er de for høje, og at bruge kun en kile tror jeg ikke bliver godt.

Kan man bruge karmeskruer måske?

• Synes
62_an
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
For at rette op væggen, er det bugt ud eller ind på midten. Du sætter en sømlægte i absolut lod i hvert hjørne og køber spoltråd, samme som bruges ved isolation af rør. Sætter et par skruer og spænder en tråd både oppe og nede, så har du alt i mål som behøves og ser direkte om det mangler plus eller minus. Mellemstykker kan bruges med tilskårne stykker i samme mål som sømlægterne.
Ja jeg har gjort præcis sådan, to lægter i enderne som er i lod med rettesnore imellem. Så jeg ser omtrent hvor tyk en klods skal være, men man ved først når man har prøvet og desuden skruet til, da asfaborderne synker lidt sammen. Så spørgsmålet er, hvad jeg skal lægge imellem, som indebærer så lidt arbejde som muligt, men alligevel giver større variation af mål end masonit og tåler permanent montering.
Jeg har mellemstykker af plast som er gaffelformede som jeg har købt i en lavprisbutik. Disse stoler jeg ikke på til permanent brug, men de er praktiske at prøve med, da man kan skubbe dem på plads uden at skrue hele skruen ud.
Men spørgsmålet er, hvad jeg så skifter ud med, når jeg har et mål.
Jeg har overvejet, om jeg skal fjerne træklodsene med bordrundsave efter at have prøvet med plastmellemstykkerne.
Eller, bruge 'rigtige' mellemstykker af plast, som man køber i byggeforretningen.
Men så er jeg på ruta 1 igen:
Er sådanne tænkt til permanent montering med belastning i både kulde og varme??

K Kurtivan sagde:
Går det använda karmskruv kanske?
Har också varit inne på det. Jag har använt karmhylsor på liknande okonventionella sätt tidigare inomhus.
Men en sak jag märkte då är att själva karmhylsan, oavsett om det är lösa hylsor eller traditionell karmskruv är ganska ömtåliga, de kan lätt spricka sönder.
Jag är också lite osäker på korrosionståligheten bakom en panel, själva skruven är väl bara förzinkad och vad är hylsan i för material, den kanske blir ännu känsligare i den miljön?
De används förvisso med fönster i yttervägg, men sitter väl då inbakade i drevningsisolering?
Men kanske ändå en tanke...

6 62_an sagde:
Ja jeg har gjort præcis sådan, to lægter i enderne som er i lod med rettesnore imellem. Så jeg ser omtrent hvor tyk en klods bør være, men man ved først når man har prøvet og desuden skruet til, eftersom asfaborden synker lidt sammen. Så spørgsmålet er hvad jeg skal lægge imellem, som indebærer så lidt arbejde som muligt, men alligevel giver større variation af mål end masonit og tåler permanent montering.
Jeg har mellemlæg af plast som er gaffelformede som jeg har købt i en lavprisbutik. Disse stoler jeg ikke på til permanent brug, men de er praktiske at prøve med da man kan skubbe dem på plads uden at skrue hele skruen ud.
Men spørgsmålet er hvad jeg i så fald skifter ud med når jeg har et mål.
Har overvejet om jeg skal kløve træklodser med bordrundsaven efter man først prøver ud med plastmellemlæggene.
Eller, bruge 'rigtige' mellemlæg af plast som man køber i byggemarkedet.
Men da er jeg på rute 1 igen:
Er sådanne tænkt til permanent montering med belastning i både kulde og varme??
Tagspån er ret godt når man retter op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.