Hej!
Ved ikke om dette ender i den rigtige forumdel. Er ny på forummet, så har lidt dårlig styr på hvad der skal være hvor.

Nu til det jeg undrer mig over.
Har købt et hus som blev bygget tidligt i 50'erne.
Og det er jo en tømmerkonstruktion.
Jeg arbejder i stuen nu og skal stræbe efter at få lige vægge.
Og de fleste siger jo, at man skal sætte tjærepapir, 45x45, osb og endelig gips. Er dette et minimum man lægger på væggene?
Jeg vil bygge på væggene så lidt som muligt, da rummet allerede er ret lille.
Jeg skal næste sommer ekstraisolere og skifte panel udvendigt, hvis det har nogen betydning.

• Synes
Dellbrant
  • Laddar…
T Tim1986 sagde:
Hej!
Ved ikke om dette er det rette forum. Jeg er ny her, så jeg har lidt dårlig styr på, hvad der skal være hvor.

Nu til det, jeg undrer mig over.
Har købt et hus fra tidlig 50'erne.
Og det er jo en tømmerstamme.
Jeg arbejder nu i stuen og skal lave reglar, så jeg får lige vægge.
De fleste siger, at man skal sætte tjærepap, 45x45, OSB og til sidst gips. Er dette et minimum man lægger på væggene?
Jeg vil bygge på væggene så lidt som muligt, da rummet allerede er temmelig småt.
Jeg skal næste sommer foretage ekstra isolering og skifte panel udenpå, hvis det har nogen betydning.
Hvis du "reglar sparsomt" indendørs, skal du regne med at gøre det desto kraftigere udendørs for at få plads til tilstrækkelig isolering. Måske bør du vælge en OSB-plade i stedet for gips, hvis du ønsker mulighed for at skrue bogreoler og andre tungere ting op. Det ville være uheldigt, hvis ungerne formår at køre en tung legetøjsbil lige igennem gipsen.
Desuden - forhydningspap bør du nok sætte på den anden side af ydervæggen i rækkefølgen yderpanel, luftspalte, forhydningspap, isolering, tømmermur.
Alternativt erstatter du forhydningspap med asfaltimprægneret board. Mellem OSB-pladen (eller gipspladen) og indervæggenes 45 mm isolering bør du have en "dampspærre", hvis huset er tænkt at være konstant opvarmet om vinteren. Ellers kan opvarmet, fugtig rumluft vandre udad og kondensere i tømmermur og isolering.

• Synes
Dellbrant
  • Laddar…
Microkatten
Tømmerkonstruktion, mener du stående planker eller liggende bjælker?

I princippet kan du sætte så lidt som muligt, så længe det bliver siddende på væggene. Du kan få lige vægge bare ved at pudse væggene. Du kan lerpudse, kalkpudse, sætte (dagens variant af) treetex på forskalling, papspænde, regle med 45x45 med OSB og gips som du siger, regle med råspont eller andet massivt træ osv. Der er mange alternativer, så du behøver, eller endda bør, ikke bruge nutidens moderne standardløsning med gips og dampspærre. Mine ydervægge - bindingsværk - er på indersiden pudset og opreglet med halv-tomme-regler (svarende til ca. forskalling i dag) og treetex fra gammelt.

Der findes mange tråde på Byggahus om behovet for ekstra isolering og regelrammer af tømmerkonstruktion, søg så finder du forskellige meninger og hede diskussioner.

• Synes
hans lindquist
  • Laddar…
Er det 1850 eller 1950 tal vi taler om? Timmerstomme lyder som 1850. At sætte plastik på indersiden er vanskeligt. Det er håbløst at få tæt mod tag og indervægge. Er der planer om at forbedre isoleringen? Eller skal væggene bare rettes op? Tjärpapp i en væg ville jeg dog ikke sætte.

Senest redigeret:
Hans Lindquist
Ja, når jeg reglar op udendørs, tænkte jeg at bruge 45x95.
Det er jo helårsbolig.
Ja, OSB har jeg også tænkt at bruge netop af den grund, du nævner. At man kan hænge ting op.

Microkatten
Liggande tømmer er det.
Tak for svarene. Skal søge og se, hvad jeg kan finde.

Daniel 109
1950'erne. Ja, jeg skal efterisolere på ydersiden næste år, så jeg vil egentlig bare rette op på indvendige vægge. Tænkte mest, om jeg var nødt til at isolere.

Byggede man træhuse i 1950'erne?

Min morfar byggede et i 60'erne. Men det var et sommerhus. Villaen han byggede var sten.

Tømmer var nok meget usædvanligt i 50'erne. Mit tidligere hus var sent 40'erne. Det var en tar-stamme. Jeg er vokset op i et hus fra 20'erne. Det var meget kraftige dimensioner, men det var planker. Dobbeltegjord 3" i et lag og noget lidt tyndere på indersiden.

Nu bor jeg i et tømmerhus. Men det er bygget i 1850, som jeg forstod, gik man næsten væk fra liggende tømmer i 1860'erne eller sådan. Så et klassisk tømmerhus fra 1950 er bestemt ikke i henhold til, hvad der var almindeligt dengang.

Skal man isolere meget, kan et alternativ være at sætte plast på ydersiden af den eksisterende stamme og derefter to lag regler med isolering udvendigt. Den gamle Tømmerstamme svarer så til de installationslag, som man bygger med i dag. Da behøver man mindst 100 mm mineraluld eller tilsvarende. 2*70 kan nok være fornuftigt. Jeg overvejer noget sådant. Gør man det, men bruger tynd isolering, får man en fugtskade ret hurtigt.

D Daniel 109 sagde:
.
Jeg synes de ser ud som tømmerstamme. Men jeg kan jo tage fejl, og at det er som du nævner planker i stedet.
Vedhæfter et billede.

• En væg med gamle træstykker eller tømmer synlige under revnet puds, med affald og løse ledninger på gulvet i et rum under renovering.
  • Synes
Lucky2015
  • Laddar…
Det ser definitivt ud som en lerklinad tømmermur. Men jeg ville nok have gættet på, at den var fra 1850 snarere end 1950.

Ok. Ifølge papirerne er huset bygget 51 eller om det var 57. Om det ikke er sådan, at huset er flyttet dertil og de bare har brugt stommen. Jeg ved jo, at nabohuset er flyttet dertil, og det var 2 søstre, som havde hver sit af mit og naboens.

Microkatten
Det ser ud til, at hver anden skifte er stammer og hver anden er planke-lignende med samlinger midt på væggen? Ser dog traditionelt ud med puds og treetex (ved elementet). Hvorfor renoverer du ikke bare pudsen? Den skaber vindtæthed, optager og afgiver fugt, giver et godt indeklima og tillader huset at ånde. At opbygge med 45-regler, gipsplader og isolering kan jeg ikke se nogen stor fordel med, især da du alligevel skal isolere på ydersiden. Det giver dig bare ekstra arbejde med at tilpasse karme etc. til en tykkere væg, du får et mindre rum og en død gipsflade på væggen.

Plankerne er nok en udfyldning mellem tømmeret for at få en glat væg.

Microkatten
Det har du sikkert ret i, Daniel 109, syntes bare at nogle "plankskift" så vel brede ud til kun at være udfyldning på overfladen mellem stokkene.

De er som Daniel siger. De er fyld mellem tømmeret. Typisk 3kantet.

Puds væggen op igen siger du. Hvad tænkte du at man kunne have udenpå det da? Eller mener du at man kun skal have pudset?

Microkatten
Du kan bare have puds, eller så kan du tapetsere ovenpå pudset.

Her er et rum, som jeg er i gang med at renovere:
Et hjørne af et rum med afskallet væg, hvor puds er begyndt at falde af. Tidligere tapet er synligt i hjørnet nær loftet.
Væggen er bindingsværk med lersten i fagene og derefter pudsede. Ydervæggen har også et lag treetex. Disse vægge har været tapetserede flere gange.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.