Hej!

Jeg har knoklet som et dyr med at lave døre af 18mm stavlimet gran fra Bauhaus. De er cirka 50x160cm og skal bruges til et skab. Men efter at jeg har fræset kanterne og lavet plads til hængslerne, viser det sig, at dørene er skæve.

Hvad kan jeg gøre nu? Begge plader til dørene er skæve i forskellig grad. Den ene vipper ca. 2cm diagonalt.

Skal jeg lime en bræt diagonalt langs bagsiden af dørene og lade dem ligge fladt på gulvet?

Det kostede næsten 800kr for materialet, så jeg vil gerne redde det :D

/ Oskar

Hvordan har du fastgjort stavene, et foto er godt

Her kommer film :D kan du se, hvordan de er monteret? De er købt på bauhaus!

Det er hele plader, som du har købt færdiglimede da, alle sådanne har en evne til at slå sig, men bør ikke gøre det, hvor lå de i varehuset inde varmt eller koldt, hvor havde du dem efter køb, synes du skal gå til varehuset og tjekke andre, hvordan de ser ud. et foto af kanten så det ses, hvordan viket ligger, det skal være glad og sur mand hver anden bræt (årsringene)

• Synes
oskarsch
  • Laddar…
De stod varmt i varehuset og derefter varmt derhjemme. Fixer foto straks.

Måske burde reklamere?

Cheesen
Jeg tror ikke, du har specielt meget at hente hos Bauhaus. Du bruger de plader til noget de ikke er beregnet til. Kvaliteten er for lav til at det kan fungere.

• Synes
oskarsch
  • Laddar…
Okay!

Kan jeg montere en planhøvlet planke på bagsiden for at rette ud?

Cheesen
O oskarsch sagde:
Okay!

Kan jeg montere en planhøvlet planke på bagsiden for at rette op?
Tvivler på, at det går, da den allerede er skæv.
Man plejer jo at fræse en stav ind traditionelt, inden man limer den for at modvirke slag. Men på din plade er det lidt sent.

Massivt træ, som man ikke har limet selv, er svært at forudsige, hvordan det vil bevæge sig. Tømreren, som har limet pladen, har sandsynligvis limet ind grimme vrid og lignende for at få pladen til at se okay ud. Det fungerer, hvis du bruger pladen som hyldeplan, dækside eller lignende, men ikke hvis den er selvbærende.

I øvrigt laver man sjældent så store låger i massivt træ netop fordi de slår sig. Vil man have træ, så laver man en spejllåge eller en fineret historie.

Senest redigeret:
  • Synes
Nickesågen og 1 anden
  • Laddar…
Aaah okay, jeg forstår. Typisk :) Virkelig stor tak for forklaringerne over hvordan det virker.

Må se hvordan jeg løser dette! Tak for al hjælp!

Er det vridet er det nok ikke så meget at gøre. Havde skiven været kuppet kan man tørre ekstra på den konvekse side.
Uanset hvordan du limer tværs eller diagonalt får du nye bekymringer.

Protte

Men lime en 7mm krydsfiner i samme størrelse måske?

Hvis du limer en plywood på den ene side, spærrer du den side, mens den anden side lever sit liv med tørke og fugt.
Med 99% chance bliver pladen buet.

Protte

Lærdom: meget svært at lave døre af massivtræ. Har lavet flere døre af krydsfiner, men det er jo helt anderledes. Dette var første gang jeg forsøgte at bruge stavlimmet.

Næste gang bliver det en grundigere undersøgelse om materialet ville passe til dør/låge eller ej.

Tak for alle forklaringer og hjælp!

• Synes
Cheesen og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.