Behøver rette op bjælkelaget, i alt op mod nærmere 100 kvm. Dele på moderne 50x180 lægter, andre dele er savet tømmer.

Luse det op med passstykker i masonit og lumpapp tror jeg vil drive os til vanvid ret hurtigt. Lægterne er i forskellig grad skæve, og der er højdeforskelle op mod 35 mm. Sætte en lægte på siden fungerer nogle steder, men langt fra alle. Derudover vil vi helst skrue-lime gulvspånpladerne på ca. 1/3 af overfladen for at stive det op mellem bjælkelaget.

Overvejer derfor at bygge en stor fræseslæde med inspiration fra Jesse Mullen, hvor man lægger "skinnelægterne" på de eksisterende lægter og justerer dem i vater i begge retninger. Afhængigt af højderne lægges der lister, der derefter fræses plane. Eventuelt grovjustering med elhøvl først.

Overvejer at leje en så kraftig overfræser som muligt og køre med fræsehoved med udskiftelige skær, typisk denne: https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Surface_Trepanning_Three_Wing_928.html

Længde x bredde bliver i det område 4x3 meter i så fald.

Tror panelet dette er gennemførligt, eller er det old school retning, der alligevel går hurtigst og bliver bedst?

Ville gerne have haft en slæde, da jeg rettede et væsentligt mindre rum, ca 18 kvm, med vridne bjælker, så jeg siger kør på! Men spørgsmålet er, om det ikke er hurtigere at skære det meste af med rundsav og så høvle på dem, du ikke kan fastgøre en ny regel på siden. Glem ikke at dokumentere, hvis du går videre med slæden 🙂

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Hvordan mener du med rundsav? Kørek den på siden af tværsreglerne? 🤔 Hvordan holder man niveauet korrekt så?

De fleste bjælkerne kommer sandsynligvis til at skulle forlænges lidt for at få alt i det rette niveau, og spørgsmålet er, om man skal gøre det først eller rette op først og så forlænge bagefter... Uanset hvad, er der jo stor risiko for søm...

Jeg stemmer ned din idé. Det lyder uhørt kompliceret.

Slå på 28x120 eller hvad der nu er passende og lim og skru i den. Kommer til at sidde som bjerget resten af dit liv.

• Synes
Joak og 3 andre
  • Laddar…
Ja, det er et alternativ. Dog vil det stadig være nødvendigt at høvle for at få anlægsfladen plan nok. I og med at bjælkelaget er isoleret med savsmuld, indebærer det en del skovling for at få brædderne ned og kunne skrue.

ja når jeg lavede den der øvelse, skovlede jeg al spånen ud, lagde ekstra bjælker mellem de eksisterende samt skruede/limede 28mm brædder på de eksisterende bjælker. Til sidst tilbage med ny isolering. Så havde jeg ganske vist lægter ovenpå, men det spiller jo ingen rolle. Det ville have gået lige så godt med gulvspån.

Dog havde jeg ikke den ekstra krydderi af savet tømmer som du har - det gør det hele lidt mere bøvlet antager jeg. Her var det høvlede regler fra begyndelsen, dog noget bøjede....

Satte du brædder på den ene eller begge sider?

begge

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Hvordan mener du med rundsav? Køre den på siden af reglerne? 🤔 Hvordan holder man niveauet rigtigt da?

De fleste bjælker vil sandsynligvis skulle forlænges en smule for at få alt på rette niveau, og spørgsmålet er, om man skal gøre det først eller rette først og så forlænge... Uanset hvordan man gør det, er der jo stor risiko for søm...
Jeg fjernede (næsten..) alle søm og på steder, hvor der var 15-20 mm for meget, savede jeg det meste af med rundsav. Holdt den sidelæns, lidt tricky fordi reglen var drejet. Så høvlede jeg for at få det præcist i niveau. Behøver jo ikke bruge rundsav, men du skrev jo, at der var op mod 30 mm, der skulle fjernes på visse dele, bliver jo meget materiale, der skal høvles.

Senest redigeret:
  • Synes
mexitegel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.