Hej alla!

Vi flyttade in i vårt hus 2022, Bild ett är taget av google maps månaderna innan inflytt. Ett par månader senare började det spricka i trappan lite här och var, och nu, 3,5 år senare ser det inte lika muntert ut.

trappa.png

Min teori är att förra ägaren målat trappan med inomhusfärg då den är misstänkt lik en vägg i vardagsrummet. Han hade inte koll på nånting den mannen. Han satte upp en termometer i en fönsterkarm av trä med mollyplugg t.ex

PXL_20260330_062201624.MP.jpg PXL_20260330_062150981.MP.jpg

planen är att putsa upp den i år, men jag tar tacksamt emot hjälp hur jag ska gå till väga. Den är från 1944 och byggd av någon typ av hålsten. verkar vara en del lager på den och det yttersta är nog kalkbruk. Givetvis ska all färg bort först, men hur många lager till?

Riva den är helst inte aktuellt då den är inbyggd av fasadteglet, men kanske klä in sidorna i trä eller nåt?

tar tacksamt emot hjälp.

• Trist
  • Wow
  • Synes
EvertL og 7 andre
  • Laddar…
Renoverade vår entretrappa förra året och fick råd från en f.d murare. Funkade jättebra, så här gjorde jag

Reparerade stora skador med finbetong, fick bygga enkla formar i trä o spika fast i stenen

Fukta upp underlaget

Grundade allt med A bruk, vällingkonsistens plus kalkkvast

Putsade med C bruk, ca 10mm

• Synes
YuGi og 6 andre
  • Laddar…
Trappan blev nog "pimpad" inför försäljning och putsad med dålig vidhäftning / fel bruk.
Tvätta rent med högtryckstvätt, slamgrunda och putsa igen.
Sen mår sällan gamla betongtrappor bra av att målas ö h taget.

• Synes
Purre og 1 anden
  • Laddar…
H Håbbe01 sagde:
Renoverade vår entretrappa förra året och fick råd från en f.d murare. Funkade jättebra, så här gjorde jag

Reparerade stora skador med finbetong, fick bygga enkla formar i trä o spika fast i stenen

Fukta upp underlaget

Grundade allt med A bruk, vällingkonsistens plus kalkkvast

Putsade med C bruk, ca 10mm
okej! Inget nät eller armering av något slag ?

• Synes
Mats48 og 1 anden
  • Laddar…
Kanakas123 Kanakas123 sagde:
Spikade lite i större spik i de större håligheter a innan betong. Inget nät

• Synes
Olemag
  • Laddar…
Har inget bra råd, har dock en trapp som ser likadan ut :/

Den var/är dock omålad - och gjordes med en mjukare variant av puts för 8-9 år sedan. Började ramla delar för ca 2 år sedan.

Sidorna är målade (hm var.. nu är de lite mer "dassiga" i färg) och ej omgjorda för 8-9 år sedan.. de håller än (tack o lov). Men ja.. man använder ju trappen ofta (dagligen) och man skrapar/sopar och skottar på vintrarna osv.. vi har heller inget tak över.. så de blir blött osv (slitage). Så eg är det väl inte så konstigt (har man "lappat" lite innan.. är det lätt att det dessutom blir små håligheter som fukten letar sig in i.. och då krackelerar det lättare.. med tiden).

• Synes
Christer Nilsson 1
  • Laddar…
Låter som en briljant idé att ta vara på inomhusfärgen och få ut minst 100K till i prislapp på välvårdat intryck.

• Synes
  • Haha
SonnyListon og 11 andre
  • Laddar…
N
Som Håbbe01 föreslog så gjut ut större lagningar med betong och stocka med cementbruk A.
Dock använd cementbruk A även till putsen, eller B bruk.
På slitytor enbart A bruk.
Använd inte C bruk.

• Synes
Litenskit og 2 andre
  • Laddar…
Hej alla!

Vi flyttade in i vårt hus 2022, Bild ett är taget av google maps månaderna innan inflytt. Ett par månader senare började det spricka i trappan lite här och var, och nu, 3,5 år senare ser det inte lika muntert ut.

[billede]

Min teori är att förra ägaren målat trappan med inomhusfärg då den är misstänkt lik en vägg i vardagsrummet. Han hade inte koll på nånting den mannen. Han satte upp en termometer i en fönsterkarm av trä med mollyplugg t.ex

[billede][billede]

planen är att putsa upp den i år, men jag tar tacksamt emot hjälp hur jag ska gå till väga. Den är från 1944 och byggd av någon typ av hålsten. verkar vara en del lager på den och det yttersta är nog kalkbruk. Givetvis ska all färg bort först, men hur många lager till?

Riva den är helst inte aktuellt då den är inbyggd av fasadteglet, men kanske klä in sidorna i trä eller nåt?

tar tacksamt emot hjälp.
Prima och tag repbruk i omgångar sen är det bara att måla med en färg som butiken rekommenderar och är trampytan sliten så funkar ardex bra.

• Synes
Kanakas123
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Som Håbbe01 föreslog så gjut ut större lagningar med betong och stocka med cementbruk A.
Dock använd cementbruk A även till putsen, eller B bruk.
På slitytor enbart A bruk.
Använd inte C bruk.
Varför inte C-bruk? C-bruk bör kunna vara mindre sprickbenäget vid rörelser i konstruktionen.

N
För att det är kalk i c bruk, och det har man främst på fasad.
Så här nära mark och på en stentrappa är cementbaserat bruk ett bättre val.
Det håller mycket längre.

• Synes
IngemarS11
  • Laddar…
Inga råd, men vill bara säga att det är en himla snygg trappa! Snyggare nu än på första bilden, om man bortser från skadorna, dessutom!

Inte under 12mm.

• Synes
Kanakas123
  • Laddar…
K Kirre2 sagde:
Inga råd, men vill bara säga att det är en himla snygg trappa! Snyggare nu än på första bilden, om man bortser från skadorna, dessutom!
Tack! Antar jag 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.