Hej! Vi havde en revne i gangen ved hoveddøren, som jeg begyndte at banke i, så jeg kunne fylde den op og spartle over. Desværre løsrede store dele af indervæggen ved dørkarmen. Dybest er hullerne ca. 10-12 cm, og karmeskruerne med plugs er blottede, næsten frilagte. Jeg bliver nødt til at banke et større område ned, end hvad der ses på fotoet, da det lyder hult, når man banker nær revnen. Gætter på, at det samlede areal bliver 1-2 kvm med varierende dybde fra 1-12 cm.
Jeg kan ikke få fat i en murer og er nødt til at reparere det selv. Hvordan skal jeg bære mig ad for at fylde alt tomrum og skabe stabilitet i væggen ved karmen? Hvad skal jeg bruge for puds/mørtel ovenpå så? Alle grundlæggende og avancerede tips velkomnes!
Ja, det er en grov uppskattning. Jeg er ikke hjemme, så jeg kan måle, men revnen er garanteret mindst 8 cm dyb, sandsynligvis nærmere 10-12 cm som jeg har skrevet. Der er faldet store stykker ned (som en stor næve i størrelse) hvor det er dybest. Man kan se dagslyset indefra gangen, hvis man kigger i linje med dørkarmen i revnen.
Gipsmørtel kan fungere hvis det er tørt, ellers husfix.
Jeg har prøvet husfix en gang. Helt håbløst at spartle ud. Fylde et hul, ja, spartle nej. Jeg brugte Finjas håndspartel grov i stedet, et meget bedre produkt.
Til dette tror jeg dog, at en traditionel mørtel er mere rigtig.
Sandsynligvis er det revnet på grund af dørsmæk, så jeg tager til mig idéen med en dørlås. Det skal i øvrigt bredspartles yderst.
Nu har jeg jo fået input og hælder mod følgende:
Fugeskum ved karmen for at fylde de smalleste og sværest tilgængelige revner. Derefter husfix i de største huller. Så et lag grovspartel og til sidst finspartel. Lyder det som en ok plan?
Det lyder besværligt og hårdt. Brug gipsmørtel, men for at undgå at skulle bygge hele tykkelsen med mørtel, så køb en letbetonblok som sparebit. Forvand og træk sparebiten op en dag og puds derefter resten op næste dag. På gipsmørtelen kan du så spartle som vanligt før maling.
Mure døren fast? Det ser ud til at være 60-80 cm blotlagt karm muligvis. Gipsplast holder alle gange her og vedhæftning mod letbetonen vil være god, hvor det som lægmand kan være svært at få til det med en cementbaseret puds
TS bør måske få noget råd om, hvordan karmeskruerne skal fastgøres igen muligvis som supplement
Vækker liv i denne tråd, da jeg ikke har fundet så meget andet her.
Man køber blokke, typ 70x400x700mm for ca. 70 kr, saver dem så stykkerne passer og bruger fliseklæb.
Hvis man har rør etc i væggen, skal man støbe/spartle omkring disse - gipsspartel til tørre rum, kalk/cement til vådrum. Kalk/puds/reparation til lag tykkelse < 20-30mm, og cement til tykkere lag. (Bemærk vigtigt at støvsuge, forvande og prime overfladen ekstra meget før reparation).
Fandt det meste her, men talt med byggemarkeder/Beijer Betong og Kiilto: