Sotarens seneste besøg resulterede i en diffus underkendelse af min kamininstallation på gammel eksisterende røgrør. Den lækkede tilsyneladende acceptabelt lidt (1,7), men eftersom han ikke kunne/ville/orkede se, hvor det utrolige røgvolumen "væltede" frem, så valgte han alligevel at underkende installationen, og beslutningen var ikke til diskussion. Fordi vi har et skab sømmet fast i 80 år op mod skorstenen, mente han også, at dette var brandfarligt og helt livsfarligt. Overvejede først glidestøbning, men indså snart, at risikoen for at skorstensfejeren har de samme synspunkter efter det også, hvis det ikke skulle blive snortæt (altså ingen lækage overhovedet), så vælger jeg slange denne gang.
Er der nogen, der har en opfattelse af prisen på forskellige slangekvaliteter. Fik et tilbud på 16000 inklusive arbejde og et på 16000 plus arbejde. Antager en dag og 2 fyre som vanligt plus kørsel, kilometertillæg, biltillæg, morgenmadstillæg og andre mistænkelige tillæg = 10000 - ROT. Vi taler om 130-slange, hvilket driver prisen lidt op fra 100/110, men det er alligevel en ret stor forskel mellem de to.
Ham med det dyrere tilbud hævdede, at det skyldes, at NSP (produceret i Sverige tilsyneladende) giver 30 års garanti, mens andre kun giver 10. Er dette et potentielt problem for et rustfrit rør i standardmateriale (316L har jeg for mig) og med certifikat? Retfærdiggør dette omkostningerne på dette produkt? Holdninger og synspunkter ønskes.