Hej,

Ville det være en god idé at udskifte hele blokke, der er ødelagte, med nye betonhulsten?

Hvad bør jeg bruge for mørtel og armering, hvis jeg vil pudse dette, når alt er færdigt?

Hvis du med block mener sten, så er svaret ja, selvom det måske er lidt pillearbejde.

Der behøves ingen armering, når du skal pudse. Når det gælder valg af puds så siger min gamle håndbog, at man først bør slamre med en cementrig mørtel og derefter pudse færdigt med en kalkcementmørtel.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Tak,

Jeg har fundet en revne, der går gennem hele fundamentet, oppefra og ned, altså 2,5 meter høj og cirka 3mm til 10mm tyk, den er gennemgående så man kan se igennem den. Hvad bør jeg bruge for at reparere dette? Det skal jo være noget, der kan komme ind i revnen, spørgsmålet er hvordan.

Det lyder som en sætningsskade, dvs at en del af muren har for dårlig fundering. Dette bør du udbedre først. At reparere revnen hjælper ikke.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Ja det er en sætningsskade, et hjørne af huset som jeg behøver at fikse. For mange år siden gravede de nyt vand og afløb ind, og da fjernede de soklen under 1 meter af hjørnet og efterlod det bare sådan. Så jeg ville have brug for at stabilisere og støbe noget der. Overvejer at bygge en støbeform med armering, der strækker sig rundt om hele hjørnet, måske 2 meter til hver side. Derefter prøve at støbe etapevis nedefra. Skal være forsigtig, så vægten af den nye sokkel ikke belaster skævt på nogen måde.

Uden at have det fulde billede klart (altså hvordan huset generelt er bygget) er det svært at give andet end generelle råd. I de fleste tilfælde er det nok bedst først at forstærke grunden og derefter vurdere, om nogen del kan have brug for at blive løftet. Mindre sætningsskader, der er stabiliseret, kan man leve med, men når højdeforskellene kan måles i decimeter, kræves der foranstaltninger.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Hej, taknemmelig for dine svar!

Højdeforskellen i dette hjørne er cirka 15mm, og det har været sådan i mange år. Så det har sat sig, og stabiliseret sig. Så jeg er ikke så bekymret, men for at være på den sikre side har jeg som et projekt at fikse dette hjørne.

Støber nu ved det dårlige hjørne. Den gamle sål udenfor muren på 10cm udvides til i alt 30cm, og 18cm dyb. Støber også ind under den gamle sål, hvor det er skredet. Tilføjer nu også armering, på begge sider af hjørnet, samt lange bøjede jern, der går 150cm rundt om hjørnet mod begge sider, 4 stk.

Støber med grovbeton, bruger betonvibrator og ser, hvordan betonen flyder ind under den gamle sål.

Det ser ud til at blive godt :)

Dette er første trin, vil sandsynligvis understøbe sålen et stykke ned trinvis. Derefter vil jeg prøve at gøre det samme indefra og sammenkoble armeringen, så den nogle steder er intakt indefra og ud osv.

Jeg vil være beskæftiget et stykke tid :sweat:

• Synes
Alko
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.