A
Jeg er begyndt på et projekt i et rum, hvor tanken var, at det skulle males og tapetseres, så det ville blive fint. Efter at jeg har revet næsten al den gamle strukturtapet ned, kan jeg se, at der er en skade i form af et hul i gipsvæggen et sted på ca. 10x10 cm længst nede nærmest gulvet. Nu er jeg helt rådvild over, hvordan jeg skal gå videre, da jeg aldrig har arbejdet med gipsvægge.

Hele denne væg er 410 cm lang og ca. 240 høj, og det er en "ydervæg".

Huset er bygget i 1968 og ifølge en beskrivelse skal væggen være bygget af:
13 mm aluminiumfolieret gipsplade
10 cm mineraluld
4 " reglar c/c 60 cm
1/8 tomme træfiberplade
6 cm kalksandsten (og dette må være mexiteglet udenpå).

Hvad gør man ved dette? Reparerer man hullet eller river man den eksisterende gips ned og sætter en ny væg op? Hvad er nemmest?

Der findes gipsplastre i form af selvklæbende plader, som man spartler ind. Sådan har jeg gjort, hvor tidligere ejere fik den idé at smække døren lidt for hårdt, så dørhåndtaget gik direkte gennem væggen.

• Synes
Allinug
  • Laddar…
A
Gipsplaster, det virker smart sammenlignet med min seneste tanke om at sætte nye gipsplader ovenpå de gamle... :-)

A
Hvis man overvejer et andet alternativ (indtil forhandleren af gipsplaster åbner på mandag...), nemlig at tage de eksisterende gipsplader ned og sætte nye op. Ville der så være noget at vinde ved at udskifte den isolering, der snart har siddet der i 50 år, når væggen alligevel er åben?

Er dagens isolering blevet noget bedre siden 1968, så man kunne få det varmere ved væggen om vinteren?

Gipsplasteret koster omtrent det samme som gipspladerne til hele denne væg, så det, der ville komme ekstra til i omkostninger, er isolering og plast og det, man fastgør gipspladerne med.

Og, når væggen alligevel er åben, er der da noget, man kan forbedre væggen med (uden at skabe kuldebroer), så det ville være nemmere at montere ting på væggen uden at skulle bøvle med gipsankre?

Jeg reparerer ved at indsætte et stykke krydsfiner i hullet (forbedre hullets kant med en kniv), som skrues fast i den eksisterende plade, derefter skærer jeg et stykke gips, der passer i hullet og skruer fast stykket. Spartel!

Protte

• Synes
Allinug
  • Laddar…
Jeg er enig med tidligere talere. Ind med en bit plyfa/lækt eller tilsvarende, sav så en lige så stor bit gips, fasede begge kanter og spartle :)

• Synes
Allinug
  • Laddar…
Samme teknik her. Tag en rimpa spånplade/plyfa/lignende som er lidt større end hullet. Pula ind den i hullet og hold i den, mens man borer den fast på siderne af hullet. så snider man til en gipsbit som passer i hullet, skruer fast den i rimp-biten. spartle. Som nyt! :-)

• Synes
Allinug
  • Laddar…
Har også lavet en bunke gipshuller på den måde. Pænest bliver det, hvis man saver det ødelagte væk med en hulsav og derefter saver et lignende gipsstykke ud af en anden plade med samme hulsav.

• Synes
Allinug og 1 anden
  • Laddar…
A
Tak så meget! Så har jeg styr på reparationsmetoden. Desværre har jeg ingen gips hjemme, men jeg må se, om det går at trylle det frem. :cool:

prototypen sagde:
Jeg reparerer ved at indsætte et stykke krydsfiner i hullet (pynter hullets kant med en kniv), som skrues fast i den eksisterende plade, derefter skærer jeg et stykke gips, der passer i hullet, og skruer det fast. Spartling!

Protte
På samme måde gør jeg, men jeg skruer et par lægter fast i hullet. Derefter skærer jeg et passende stykke fra gipspladen og skruer det fast i lægterne og derefter spartler jeg. Fik tippet af en elektriker, da vi skulle flytte stikkontakter og kontakter i forbindelse med en større åbning til stuen.

• Synes
Allinug
  • Laddar…
A
Tak for alle svar!

Den væg, som jeg klagede over, der havde et 10x10 cm hul, var jo fin, sammenlignet med den sidste væg, som jeg har fjernet de gamle tapeter fra (en indervæg)...

Jeg bliver nok nødt til at sætte nye gipsplader op på hele denne væg. Pladerne er helt ødelagte nederst, hvilket tidligere har været skjult af gulvlisten og en malet strukturtapet. Formentlig er væggen blevet ødelagt, da den tidligere ejer lagde parketgulv. Men jeg må rive væggen ned for at se, om der ikke er noget andet under opsejling her...

Hvis jeg nu bare sætter nye gipsplader op, får jeg nok mindst problemer, da de bygger lige så meget som de gamle plader. Men to nye overvejelser:

1) Det virker svært at få fat i aluminiumfolieret gipsplade. Jeg antager, at alu:n har haft en eller anden fugtspærende funktion, og nu om dage sætter man vel plastfolie mellem isolering og gipsplade i stedet. Men bruger man plastfolie også til indervægge?

2) Hvis man, foruden at sætte nye gipsplader op, også skulle sætte en OSB-plade (eller lignende) indenfor gipspladen på væggen, vil væggen bygge yderligere en cm. Hvordan gør man så med parketgulvet? Det vil jo ikke være muligt at stikke gipspladen ned mellem en samling mellem parketgulv og væg. Parketgulvet ser ud til at ligge oven på det gamle gulv, med skumplast imellem.

(Formålet med at sætte en OSB-plade op ville være at lette monteringen af ting på væggen).

Man behøver ikke at plaste indvendige vægge.

Jeg ville nok bare gå med OSB og gips ovenpå/over gulvet. Du vil jo alligevel have en fodliste, og det vil du jo have, selvom du udskifter gulvet på et tidspunkt i fremtiden.

Ellers må du save en strimmel af gulvet væk med dyksav eller multicutter. Men jeg ville nok som sagt lade gulvet ligge.

• Synes
Allinug
  • Laddar…
A
Parketgulvet ser ud til at være lagt uden nogen bevægelsesplads overhovedet. Det er virkelig svært at få fjernet gipspladerne, der er klemt fast mellem gulvet og væggen. Der ser ikke ud til at være nogle problemer i væggen, men skaderne på væggen er nok opstået, da parketgulvet blev lagt. Denne væg vender mod bryggerset og var uisoleret, så her skal der nu ind isolering for at reducere støjen i rummet.

Så viste det sig tilfældigt, at der, trods at strømmen var afbrudt til rummet, stadig var strøm i en stikkontakt i væggen. Strømmen fra bryggerset og dette rum deler åbenbart forbindelsesdåse og sikring. Dette føles jo mindre godt, at ikke al strøm til rummet afbrydes, når man tror det. Det bliver nok til at ringe en elektriker. :confused:

Og jeg som bare skulle male væggene...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.