Hej

Taget over min entrédør har set bedre dage. Det har rustet huller flere steder, og langs husvæggen ser det ud til, at der også trænger vand ind, da der samler sig lidt vand ved dørkarmen på indersiden, når det regner kraftigt. I midten af taget ses en tidligere gammel reparation, der er gået op.

Hvordan ville I løse dette? Ville det være muligt at dække det med eksempelvis papptak, hvis jeg stålbørster det værste af rusten væk? Eller er det for medtaget?

• Rusten tagoverflade med tydelig korrosion og tidligere reparationer midt på. Potentielle vandlækager nær husvæggen synlige.
Claes Sörmland
Er det ikke bedst at rive det ned og tage blikkenslageren med hjem?

• Synes
hus520 og 2 andre
  • Laddar…
Det går jo ikke at reparere det der, udskiftning er det eneste der hjælper.

• Synes
Lived og 2 andre
  • Laddar…
Der findes jo en rigtig måde at gøre tingene på, og så er der dem, der kan fungere tilstrækkeligt godt i en periode. Selv lagde jeg en presenning over et mindre udhustag, da jeg ikke havde tid til at fikse det lige dengang. Har fungeret i flere år, og fungerer sikkert et par år endnu. Hvis du har lyst, kan du prøve en specialløsning som den, du nævner. Særligt hvis der er risiko for, at du vil lave noget helt andet der senere, som at bygge et større tag eller lignende. Et halvtag gør jo ikke så meget, hvis det viser sig at blive utæt, tænker jeg. Men der er selvfølgelig risiko for, at du bruger næsten lige så meget tid og ressourcer på specialløsningen, som på at gøre det ordentligt fra starten.

• Synes
Romuhousu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hvis hældningen er forkert, og vandet løber ind i væggen fra det hjemmelavede skærmtag, har man store problemer.

• Synes
Lilllen og 1 anden
  • Laddar…
Findes der noget fald ud fra væggen? Ser ikke sådan ud... vil man fikse det der mere end "hurtigløsning for øjeblikket" er det udskiftning der gælder, sørg for at få lidt fald og en opvik mod væggen også.

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
Ja, det må så blive udskiftning. Havde levet lidt i fornægtelse og håbet på at bare dække over fanskabet med noget enkelt, hah.

Antag at vi selv fjerner pladen og erstatter med trætak og tagpap; hvordan ville man på bedste måde tætne mellem facaden og taget? Bøje tagpappen op mod væggen, plade over, skrue fast og tætne med fugemasse?

I det højre hjørne, hvor eternitpanelet går lidt længere ned, burde man forsøge at få pappen og pladen ind under det ydre eternitpanel? (det lader til at være dobbelt lag eternit der), eller burde man save en bid fra panelet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.