Jeg har lidt sådanne sprækker mellem gipsvæg og træliste. Det ser ud til at have siddet en slags blød fugemasse der, som nu er tørret ud og revnet.

Hvordan udbedrer jeg det? Skal jeg fjerne den gamle fugemasse? Hvad skal jeg erstatte med i sådan et tilfælde? Kan jeg male på det nye?

Jeg plejer at fjerne løs maling og gammel fuge samtidig gøre revnen lidt større med en skruetrækker. Derefter sprøjte latexfuge eller malerfuge ind (det hedder forskelligt afhængigt af hvilket mærke). Brug en finger (plastikhandsker) og stryg det jævnt. Tør overskydende fuge væk med en klud. Hvis farvetonen går i ét med den gamle farve (hvid), behøver man næsten ikke male.

K
Skær rent med et barberblad/en hobbykniv. Læg en streng latex- eller akrylfugemasse.
Dyp fingerspidsen i vand med lidt sæbe eller opvaskemiddel i, og glat fugen.
Træk ikke for lange strækninger, og hvis du har påført meget fuge, for så presser du bare fugen ud til siderne.
Lad det tørre og mal derefter over al fugemassen. Latex og akryl, der efterlades umalet, bliver gul og grim. Desuden fastner der støv og snavs i den.

• Synes
Hbkjohan og 1 anden
  • Laddar…
P
H Hbkjohan sagde:
Jeg har lidt af sådanne her revner mellem gipsvæg og træliste. Det ser ud til at have siddet en slags blød fugemasse der, som nu er tørret ud og revnet.

Hvordan udbedrer jeg det? Skal jeg pille den gamle fuge væk? Hvad skal jeg erstatte med i så fald? Kan jeg male på det nye?
Bedre du fjerner al latexfugemasse og i stedet bruger dig af limfuge som holder bedre..

https://www.bauhaus.se/lim-byggfog-illbruck-sp054

• Synes
Hbkjohan og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Bedre du renser væk alt fugemasse og i stedet bruger limfuge, som holder bedre..

[link]
Kan ikke andet end være enig, og forstår ikke, hvorfor fugemasse er så populært, når resultatet altid bliver det samme.
Klart det er billigt og let at arbejde med, når man skal gøre det om igen og igen... 🙄

• Synes
Hbkjohan
  • Laddar…
P
P-plats P-plats sagde:
Kan ikke andet end at være enig og forstår ikke, hvorfor Latexfog er så populær, når resultatet altid bliver det samme.
Klart det er billigt og let at arbejde med, hvis man skal lave det om gang på gang... 🙄
De tre malerfirmaer vi primært arbejder med, er gået over til at bruge limfog i stedet for latex i villaer, men på større byggerier bruger de latex, da arbejdet er så prispresset, og latexfugen er så billig..

Vi køber overhovedet ikke latexfug længere, hverken privat eller erhvervsmæssigt..

• Synes
Hbkjohan og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.