Har en indglasset udendørs terrasse fra et sted i 80'erne. Alt er i god stand og ser fint ud. Men for nyligt opdagede jeg, at en af stolperne har et råddent område. Jeg begyndte at pille ved det i dag, og nu har jeg fjernet alt det rådne træ. Den oprindelige plan var at fjerne det dårlige og indsætte et nyt stykke træ, men det er meget svært at få noget til at passe i den fordybning, jeg har lavet. Det er også svært at forsøge at lave en bedre fordybning, fordi det er meget trangt og besværligt på stedet.
men det bliver meget svært at få til noget, der skal passe i den udhulning, jeg har lavet
Som du er inde på, har du nu gjort den enkle/sjove del af arbejdet, og nu er det tilbage at fortsætte med at stemme ud i frisk træ, så du får plane overflader til at fælde en ny træbit ind. Stemjern og multisav er egnede værktøjer. Desværre er der ikke nogle direkte genveje, så det er bare at bide tænderne sammen 🙂
Er der nogen der ved om det virker at jævne de mest utilgængelige "huller" med fx plastisk træ?
Nej, gør ikke det. Jeg er klar over, at det kan være fristende, men ikke-hygroskopiske materialer tæt mod træ i en udsat position vil bare føre til mere råd.
Det burde vel ikke spille nogen rolle, om der bliver et hulrum bag de stykker, man reparerer med? Det vigtigste må vel være, at det så at sige bliver tæt udadtil?
Nu har jeg fræset og doneret for at få fjernet alt råddent træ og sat i nye passbiter. Limet med pu-lim og derefter grundet med grundingsfarve. Har brugt lidt plastisk træ på et par småsteder men ellers er det nyt træ. overalt. Er ganske tilfreds. Ser helt ok ud.