janwide
Har en indglasset udendørs terrasse fra et sted i 80'erne. Alt er i god stand og ser fint ud. Men for nyligt opdagede jeg, at en af stolperne har et råddent område. Jeg begyndte at pille ved det i dag, og nu har jeg fjernet alt det rådne træ. Den oprindelige plan var at fjerne det dårlige og indsætte et nyt stykke træ, men det er meget svært at få noget til at passe i den fordybning, jeg har lavet. Det er også svært at forsøge at lave en bedre fordybning, fordi det er meget trangt og besværligt på stedet.

Hvad gør jeg?
Rådden stolpe på en inglaset terrasse fra 1980'erne omgivet af blomster og en blå stige. Udfordring med reparation på grund af begrænset plads. Rådden stolpe på indglasset terrasse fra 80'erne, med fjernet træstykke; solrig have i baggrunden. Rådden træstolpe på en indglasset terrasse fra 80'erne, med fjernet træ omkring det beskadigede område, ved siden af en glasvæg og planter.

C
janwide janwide sagde:
men det bliver meget svært at få til noget, der skal passe i den udhulning, jeg har lavet
Som du er inde på, har du nu gjort den enkle/sjove del af arbejdet, og nu er det tilbage at fortsætte med at stemme ud i frisk træ, så du får plane overflader til at fælde en ny træbit ind. Stemjern og multisav er egnede værktøjer. Desværre er der ikke nogle direkte genveje, så det er bare at bide tænderne sammen 🙂

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
janwide
Er der nogen der ved om det virker at jævne de mest utilgængelige "huller" med fx plastisk træ?

C
janwide janwide sagde:
Er der nogen der ved om det virker at jævne de mest utilgængelige "huller" med fx plastisk træ?
Nej, gør ikke det. Jeg er klar over, at det kan være fristende, men ikke-hygroskopiske materialer tæt mod træ i en udsat position vil bare føre til mere råd.

janwide janwide sagde:
Hvordan gør jeg?
Skift hele stolpen.

janwide
F fribygg sagde:
Byt hele stolpen.
Det er sidste udvej. Konstruktionen er lidt speciel så det bliver meget kompliceret.

janwide
Det burde vel ikke spille nogen rolle, om der bliver et hulrum bag de stykker, man reparerer med? Det vigtigste må vel være, at det så at sige bliver tæt udadtil?

janwide
Nu har jeg fræset og doneret for at få fjernet alt råddent træ og sat i nye passbiter. Limet med pu-lim og derefter grundet med grundingsfarve. Har brugt lidt plastisk træ på et par småsteder men ellers er det nyt træ. Renoveret vinduesramme med nyt træ og grundmaling. Matchede passbiter og brug af PU-lim. overalt. Er ganske tilfreds. Ser helt ok ud.

• Synes
BengtH og 2 andre
  • Laddar…
Ser helt okay ud og vil sikkert holde i ti år+!
Olie og mal meget, sørg for at lede vand væk, som ellers ville havne på stolpen.

• Synes
janwide
  • Laddar…
janwide
Udsnit af en bygning med nyt vindue og sort nedløbsrør. Væggens maling mangler overordnet vedligehold, men bygningen er nu vejrbeskyttet.
Sådan blev det. Lidt malerarbejde mangler, men det gemmer jeg til foråret. Nu er det i hvert fald vejrbeskyttet.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.