Hej!
Vi bor i et gammelt jernbanehus fra 1878. God loftshøjde og alle lofterne er i beton/puds eller hvad man nu skal kalde det.
Lofterne er revnet og malingen skaller af. Der, hvor der stadig ikke er originale lister, har vi sat nye lofter op, men i alrummet er alt originalt, inklusive loftlisterne, som er støbt, og de er meget smukke, derfor vil vi ikke begynde at rive ned og sætte helt nye op.

Fik at vide af en bekendt, at der skal findes en slags dug, man kan lime over. Ikke væv med struktur, men en glat, som man derefter maler præcis som med loftsvæv.

Nogen der ved eller har tips til fremgangsmåde?

• Synes
Alexander Åsberg
  • Laddar…
Malerfilt (Microlit) er det du leder efter. Men det skal være lagt under, for den skjuler ingenting.

Aj da :thumbdown: jeg som ville, at det skulle være sådan superenkelt hahaha! Selve betongen har ikke revnet, men det er kun malingen. Hvis man skraber og spartler, tror du så, man kan køre med målerfilten på det uden at det ses igennem?

Er det puds på træbjælkelag eller beton? I hvilket tilfælde er svaret ja. Riv alt løst ned, spartl grundigt og lim filt. Så længe underlaget er jævnt og plant, kan man ikke se noget igennem.

• Synes
Erik740
  • Laddar…
Jeg er absolut ikke lige så sikker på, at det bare er at spartle og lime væv/microlit op. Så enkelt er det desværre ikke.

Årsagen til, at loftmalingen skaller, skyldes, at loftet med stor sandsynlighed oprindeligt er blevet malet med limfarve og senere/modern tid er blevet malet med latexfarve uden at loftet er blevet gjort helt rent for limfarve først (svært).

Den svage limfarve kan ikke længere holde de tykke lag af hård maling fast, og begynder at slippe på grund af alder.

Det bliver ikke bedre af, at I spartler med latexbaseret spartel, samme ting vil fortsætte med at ske, og det vil yderligere slippe inklusiv den nyt oplimmede microlit.

Desværre er det et kæmpearbejde at få sådan nogle lofter pæne igen, og det indebærer, at I skal skrabe al maling ned, hvilket plejer at gå ret godt med en tynd spartel, der kan komme ind mellem malingslagene. Så skal I vaske limfarverester ned og grunde med en god alkydoliemaling, inden I kan montere eventuel microlit. Hvis I er heldige, bliver loftet så godt, at I kun behøver reparere nogle revner og så bare male det uden microlit.

Microlit skjuler ikke dårligdomme, men forhindrer sprækdannelse.

Senest redigeret:
Tag en bid af malingen til den lokale farvehandler, så analyserer han den for dig. Mit loft var ikke malet med limmaling, men sprækkede alligevel, fordi den som andre reveterade træbjælkelag havde bevæget sig. Jeg brugte ganske vist ikke microlit, men et lignende, men cellulosebaseret alternativ. Nu er det godt.

fiskbuggaren sagde:
Tag med en bit maling til den lokale malerforretning, så analyserer de den for dig. Mit loft var ikke malet med limfarve, men revnede alligevel, fordi det som andre vederlagsfrie træloftskonstruktioner havde bevæget sig. Jeg brugte dog ikke microlit, men en lignende celulosebaseret alternativ. Nu er det godt.
TS loft fra 1878 skaller, hvilket er lidt anderledes end at det revner. Revner i pudset kan meget vel ske, fordi loftskonstruktionen bevæger sig. Men at malingen skaller skyldes, at den underliggende gamle maling slipper fra underlaget, hvilket sker, når et svagt bundet lag af fx lim eller kalkmaling slipper.

Man behøver ikke gå ind i en malerforretning, det er nok at man fugter loftet på originalfarven under en skal og ser om det krider dvs opløses eller mørkner af vandet.

At analysere skallen er jo ganske meningsløst, da den sandsynligvis er af en nyere malertype. Måske hvis der skulle sidde lidt af originalfarven tilbage på bagsiden, men det ser du bedre i loftet i så fald.

Senest redigeret:
oceanis sagde:
TS loft fra 1878 skaller af, hvilket er lidt anderledes end at det sprækker. Revner i pudset kan der meget vel opstå på grund af at bjælkelaget bevæger sig. Men at malingen skaller af skyldes, at den underliggende gamle maling slipper fra underlaget, hvilket sker, når et svagt bundet lag af f.eks. lim- eller kalkmaling slipper.

Man behøver ikke gå ind i farveforretningen, det er tilstrækkeligt at fugte loftet på originalmalingen under en flage og se, om det kritter, dvs. opløses eller mørkner af vandet.

At analysere flagen er jo ret meningsløst, for den er sandsynligvis af en mere moderne farvetype. Muligvis hvis der skulle sidde lidt af originalmalingen tilbage på bagsiden, men det ser du bedre i loftet i så fald.
Præcis som du skriver, så er det ikke blevet revner, men det har skallet af :/ Dog er det yderst lidt i rummet, som jeg skriver om, det er værre i 2 af de andre rum, som også skal renoveres så småningom......der taler vi om reale flager! Men det er absolut ikke flere lag maling. Og ja, det er træbjælkelag :) Mega flot at tage frem, for det gjorde vi i det ene soveværelse ;)

Men jeg kan samtidig ikke sige, at det skaller af, for ingen stykker har sluppet, men man ser, at det er på vej, om man så må sige :)

Havde nøjagtigt det samme problem, gammel limfarve der flagede og revnede langs visse bjælker.
Startede ambitiøst med en spartel for at fjerne det øverste (nederste) lag. Gav op efter 50 m² og satte en fræseskive på vinkelsliberen til resten. Har 3.20m i loftshøjde, så arbejdsstillingen var ikke optimal.
Derefter satte vi glasfibernet og pudsede hele loftet med kalkpuds igen. Hvis lofterne er originale har du sandsynligvis ikke en cementbaseret puds.
Vores resultat blev godt=)
En væg med plaster og en bjælke, delvist fjernet gammelt maling og synlige revner. Viser restaureringsbehov ved renovering.
før
Hjørne af væg og loft med hvid stuk, efter renovering med glasfibervæv og kalkpuds.

Glasfibernettet

MAgnus

Jeg har fået at vide af den lokale farvehandler, at man skal isolere den gamle limfarve med fortyndet linolie inden man påfører den moderne "plastfarve". Hvis ikke, vil der opstå overfladespændinger og afskalninger som beskrevet ovenfor. Denne metode har fungeret udmærket i et hus fra 1910, som blev renoveret for 5-6 år siden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.