Vi har en port, hvis ene ende er fastgjort i fugerne i en murstensmur. Nu er den fastgørelse ved at give op. Hvordan reparerer jeg det på den enklest mulige måde, så jeg kan fastgøre skruerne igen? En form for fugemasse?
Det er jo fra begyndelsen dømt til at mislykkes at fastgøre en låge på den måde............I fugen er der jo intet at skrue i, medmindre de har skruer på flere dm, som måske griber fat i noget træ bagved?
Ja, det indser jeg også, men det så sådan ud, da vi flyttede hertil for snart 9 år siden, og det havde sandsynligvis set sådan ud et stykke tid før også. Det har fungeret indtil for et halvt år/et år siden eller sådan noget, da det begyndte at give op. Naturligvis skulle jeg have gjort noget allerede dengang, men...
Det er fransk træskrue, 50 - 60 mm, og plugg.
Er det en "moderne" fuge, så det er cement og stenhård? Så kan det vel fungere 10 år til, hvis du rydder op og virkelig tager en sprøjte og fylder fugen helt fra bunden og ud med cementmørtel. Så kan man med fordel markere op og trykke en ny pløk ind i vådt mørtel, så den virkelig støbes fast i princippet. Men mål hvor dybt det er, og hvor lang skrue du kan have. Jo længere den er, jo mere stabil bliver det. Og så pløk efter det.
Tak!
Huset er bygget i -76 så det er vel ret moderne. Af Skanska, så sandsynligheden for at det er cement er nok ret stor.
God idé at trykke pluggen ind fra starten.
Er det en god masse, jeg linkede til, eller findes der noget bedre?
Det lærer nok fungere, ellers tænkte jeg mere på, at man bare blandede almindelig mørtel og så fandt noget at sprøjte det ind med.
Det store problem ellers er, at man sandsynligvis borede hullet fra begyndelsen. Det bliver sjældent godt, og mørtlen smuldrer, og hullet måske bliver for stort, og der løsner sig stykker bagved, og så sidder det kajko allerede fra start.
Med en prop i våd mørtel så øger det nok chancen enormt, at det sidder så.
Støb en rustfri gevindstang ind og sæt to møtrikker eller en låsering og en møtrik på ydersiden.
Præcis hvad du bør/kan bruge til at støbe/fuge/lime ved jeg ikke, men jeg gætter på, at du bør åbne fugen mere for at fjerne eventuelle løse dele af den og derefter blæse rent eller bruge en grovstøvsuger.
Det vil nok fungere, ellers tænkte jeg mere på, at man bare blandede almindelig mørtel og så fandt noget at sprøjte det ind med.
Det store problem ellers er, at man sandsynligvis borede hullet fra starten. Det bliver sjældent godt, og mørtlen smuldrer, og hullet bliver måske for stort, og der løsnes stykker bagved, og så sidder det forkert allerede fra starten.
Med en plug i våd mørtel så øger det nok chancen enormt for, at det sidder fast bagefter.
Jeg indledte med "den nemmeste måde" så færdig masse vinder (hvis det fungerer...), men ellers har du nok ret. Skal prøve at presse pluggene ind, inden det tørrer. Venter bare på lidt varmere vejr.
Kig efter om "ankarmassa" kan være noget, du kan bruge?
Har overvejet det, men formoder at det ikke er muligt at få skruen ud bagefter, hvis jeg af en eller anden grund skulle ønske det? Eller mener du at trykke en plug ind inden det hærder, som "Stefan 1972" foreslår?
Gjut en rustfri gevindstang ind og sæt to møtrikker eller en låseskive og en møtrik på ydersiden.
Præcis hvad du bør/kan bruge til at støbe/fuge/klæbe ved jeg ikke, men jeg gætter på, at du bør åbne fugen mere for at få fjernet evt. løse dele af den og derefter blæse den ren eller bruge en grovsuger.
Det bliver lidt ligesom den foregående, kan det lade sig gøre at fjerne, hvis jeg skulle ønske det?
Skrabe rent og blæse/suge vil jeg gøre.
Det går, hvis du banker/borer/mejsler fugen i stykker.
Hvis du vil udskifte lågen osv. og helt vil skjule stangen, kan du nemt save stangen over, slibe ned og derefter bore ud, så du kan dække med lidt nyt mørtel/hvad du har brugt. Hvis der ikke er krav om at skjule, saver du blot af og sliber eventuelt ned.
Det smarte, hvis du vil skjule det, er faktisk at sætte beslagene til de nye hængsler over stedet.
At støbe on en pløk virker svært, da pløkken kan presses sammen/fyldes med masse/fuge, og så skal du alligevel bore hullet op.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.