Lykkedes at tabe en fyldt kasse fra et skab i vores loftsopbevaring, og hjørnet slog ind i gipsvæggen, blev trykket ind ca. 5-7 cm i omkreds, omtrent som hvis du havde trykket en rørs ende mod væggen. Der er revner rundt om, men midterdelen er, selvom den er trykket nogle mm ind, ikke løs - selvom du nok kunne trykke den ind med lidt kraft. Var i byggemarkeder og kiggede, fandt dels byggfix 750 gram til de fleste materialer, men det bliver tilsyneladende lidt betonagtigt, når det tørrer (måske mere egnet til hårde materialer?). Så fandt jeg noget gipsfix, som er til at spartle gipsvægge, før tapetsering, men som sikkert fungerer til skaden, står også som slebbart med sandpapir, hvilket der ikke står på byggfixen. Klart en fordel, hvis du kan slibe det let. Men gipsfixet er i en 2,5 kg pakning, og jeg vil jo have så lille som muligt. Begge er i hvid (som gipsvæggen). Hvilken anbefaler I, at man tager eller andet til skaden? Vil jo gerne have, at det skal se glat og godt ud, skal måske male over alligevel, hvis farvenuancen adskiller sig.

Senest redigeret:
Jeg plejer ved lignende tilfælde at save det beskadigede område ud med en hulsav, stikke et stykke liste eller lignende ind i hullet og skrue fast udefra, tværs over hullet. Derefter saver du et nyt gipsstykke ud fra en ny gipsplade med samme hulsav og trykker på plads, skruer fast. Spartle, slibe og male.

Gyproc har et gipsplaster, som du kan bruge. Bare klister på og spartl over.

Tak, ja så sådanne plaster 5 stk. for 215 kr ca..ville gerne komme billigere udenom. Jeg tror ikke, jeg behøver en pasbit der, da skaden er en indtryk med overfladiske sprækker..men måske er det bedre og flottere med plasteret end at spartle selve skaden direkte? Men er byggfix-for alle materialer som puds, hårde materialer, gips m.m. lidt for groft til dette og bedre med "rigtig spartel" til netop gips? Kan jeg finde en mindre forpakning end den 2,5 kg jeg fandt, ville det være fedt..skulle jo bare bruge en dl.

Jeg har gjort som Raskus beskriver med godt resultat. Du kan bruge almindelig spartelmasse, en tube burde være nok. Så har du også brug for et nyt stykke gips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.